FORTSATT MARGINER: Det skal mye til for at elbiler vil koste mer å kjøre enn dieselbiler. Det kan likevel være verdt å merke seg at kraftprisene svinger gjennom døgnet.Foto: PETER RAAUM
Se Motors store oversikt:
Så mye må strømprisen stige for at diesel skal bli billigst
Sannsynlig? Nei, ikke nå. – Men vær oppmerksom på toppene i strømprisen, advarer kraftanalytiker. Her er Motors oversikt over ladepriser sammenlignet med dieselpriser.
Strømprisene må tredoble seg fra dagens nivå før det blir billigere å kjøre dieselbil.
– Det er ganske usannsynlig, konkluderer kraftanalytiker Tor Reier Lilleholt i Volue Insight.
Nå koster strømmen for folk flest to kroner per kilowatt-time, inkludert nettleie, påslag og alle avgifter. En gjennomsnittlig elbil bruker 1,7 kilowatt-timer per mil, eller 17 kilowatt-timer på 100 kilometer.
Men med en normal strømpris på én krone per kilowatt-time, slik vi tradisjonelt har hatt i mange år, vil en kjøretur på 100 kilometer koste 17 kroner.
Med dagens strømpris for folk flest, på to kroner per kilowatt-time, koster den samme kjøreturen 34 kroner, dersom du har en gjennomsnittlig strømavtale og lader hjemme.
– I verste fall ...
I vinter kan strømprisen ut til kundene bli enda høyere:
– I verste fall blir strømprisen på opp mot tre kroner per kilowatt-time kommende vinter, dersom det er lite vann i magasinene, sier Lilleholt.
Skjer det, vil 100 kilometer med en gjennomsnittselbil koste 51 kroner ved hjemmelading.
Her er oversikten over hvor mye strømmen vil koste for en kjøretur på 100 kilometer, med en strømpris på henholdsvis 1, 2, 3 og 4 kroner per kilowatt-time, og for elbiler som bruker henholdsvis 1,5, 1,7, 2 og 2,3 kilowatt-time per mil:
Priser for kjøretur på 100 kilometer
Strømpris inkludert nettleie, påslag og alle avgifter
Forbruk i kWt per mil
Kostnad for 100 km, i kr
Pris elbillading med normal strømpris, 1 kr/kWt
1,5
15
1,7
17
2
20
2,3
23
Pris elbillading med dagens strømpris, 2 kr/kWt
1,5
30
1,7
34
2
40
2,3
46
Pris elbillading med strømpris 3 kr/kWt
1,5
45
1,7
51
2
60
2,3
69
Pris elbillading med strømpris 4 kr/kWt
1,5
60
1,7
68
2
80
2,3
92
En gjennomsnittlig dieselbil bruker 0,6 liter per mil. Med dagens dieselpris på cirka 17 kroner literen, vil en kjøretur på 100 kilometer koste 102 kroner.
Det er seks ganger mer enn å kjøre en gjennomsnittlig elbil med en normal strømpris på én krone, og tre ganger mer enn dagens strømpris på to kroner.
Det er også dobbelt så mye sammenlignet med en strømpris på tre kroner per kilowatt-time, som vi altså kan få i vinter, i verste fall.
Dette er kostnaden for å bruke en dieselbil, avhengig av forbruket til bilen, med en dieselpris på 17 kr/literen:
Annonse
Kostnad, dieselbil
Forbruk liter per mil
Kostnad for 100 km, i kr
0,5
85
0,6
102
0,7
119
Tredobbelt av dagens nivå
For at det skal bli like dyrt å kjøre en gjennomsnittlig elbil ladet hjemme som å kjøre en dieselbil, må strømprisen opp i hele seks kroner per kilowatt-time.
Det er det tredobbelte av dagens rekordnivå på to kroner per kilowatt-time.
Her er oversikten over hvor høy strømprisen må bli, før det blir like dyrt å kjøre elbil som en gjennomsnittlig dieselbil, som bruker 0,6 liter per mil:
Bruker elbilen 1,5 kWt/mil, må strømprisen bli 6,80 kr/kWt før det blir like dyrt å kjøre elbil som å kjøre en gjennomsnittlig dieselbil.
Bruker elbilen 1,7 kWt/mil, må strømprisen bli 6 kr/kWt.
Bruker elbilen 2 kWt/mil, må strømprisen bli 5,10 kr/kWt.
Bruker elbilen 2,3 kWt/mil, må strømprisen bli 4,43 kr/kWt.
Strømprisen er nå på et rekordhøyt nivå. At den skal tredoble seg er ikke sannsynlig.
Et slikt prisnivå har vi aldri hatt i Norge, og vi får det neppe heller – i hvert fall ikke i vinter.
– Ja, det er ganske usannsynlig, sier kraftanalytiker Tor Reier Lilleholt i Volue Insight.
Forbrukerrådgiver Anette Berve i NAF mener denne oversikten setter to streker under svaret om at elbil, selv med høye strømpriser, gir bedre hverdagsøkonomi enn biler på bensin og diesel.
– Dessverre er mange ikke klar over at regnestykkene er slik. Spesielt de som ikke har elbil, tror lading blir dyrt når strømprisene er høye, sier Berve.
Det er imidlertid slik at kraftprisene svinger gjennom døgnet, og på enkelte dager kan toppene bli veldig høye.
Kraftanalytiker Tore Reier Lilleholt advarer mot disse høye toppene på enkelte tidspunkter av døgnet, på enkelte dager, til vinteren.
– Midtvinters kan vi få priser i kortere perioder på rundt seks kroner per kilowatt-time. Det er det greit å være oppmerksom på.
Først når du lader på de dyreste stasjonene, som Ionitys ladere – som uten rabatter tar 8,40 kr/kWt, blir strømmen dyrere enn dieselen.
På disse laderne må en gjennomsnittlig elbileier betale 143 kroner for strøm til 100 kilometer. Det er 41 kroner mer enn det dieseleieren med 0,6-forbruk må betale for samme distanse.
Her er oversikten over hvor mye strøm til 100 kilometer koster for henholdsvis rimelig Tesla-lading til 2,57 kr/kWt, gjennomsnittspris på 4,50 kr/kWt, og høy lynladepris på 8,40 kr/kWt, med priser både for elbiler som bruker 1,5, 1,7, 2 og 2,3 kwt per mil:
Priser på lyn- og hurtiglading
Ladepris per kwt
Kwt og liter per mil
Kostnad for 100 km, i kr
Lyn/hurtiglading til 2,57 kr/kwt (Teslas superladere)
1,5
39
1,7
44
2
51
2,3
59
Lyn/hurtiglading til 4,5 kr/kwt (Circle Ks ladere)