FASET UT: Jaguar er midt i en storstilt omstilling, og alt av modeller som har vært til salgs de senere årene fases ut.
Foto: JAGUAR, MANIPULERT
Ingen nye modeller:
Jaguar-sjefen: – Det har vært utrolig frustrerende
Jaguar sikter mot super-luksus, og snart finnes det ingen nye Jaguar-modeller på markedet, mens selskapet planlegger hvordan framtiden skal bli.
Jaguar har lagt en strategi som er høyst uvanlig. Da de lanserte I-Pace i 2018 var selskapet forholdsvis tidlig ute med en en elbil. Siden har det ikke skjedd stort på den fronten.
Og nå kommer det faktisk ikke til å skje stort i et års tid, i det hele tatt.
– Det har vært utrolig frustrerende – å si at vi skal gå over til elbiler, og deretter «ingenting», sier administrerende direktør i Jaguar, Rawdon Glover, til Top Gear.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
Jaguar har nemlig bestemt seg for å satse helelektrisk, men i en høyere klasse enn tidligere, og modellene har blitt faset ut én etter én. Nå er det kun F-Pace som er i produksjon, en stakket stund til.
Det betyr at Jaguar-forhandlerne ikke har en eneste ny bilmodell å selge neste år.
Veiskille
– Jaguar står ved et veiskille, sier Glover.
De kommende modellene skal inn i superluksussegmenet, der for eksempel Bentley befinner seg.
– Vi bestemte oss for denne strukturen i 2021, men biler dukker ikke opp over natten, sier Rawdon.
Han er optimistisk og mener at Jaguar måtte gjennom en radikal endring, ellers ville de risikert å forsvinne. Målet er å finne tilbake til slik Jaguar en gang var.
Ta merket tilbake
– Vi må ta merket tilbake til den tiden da vi lagde vakre, ettertraktede biler, ikke i store mengder, og uten å ha et stort antall modeller i porteføljen. Inntil nylig hadde vi seks eller syv modeller.
Les også: Stanser produksjonen av norsk elbil-favoritt
Rawdon mener tre modeller er nok.
– Med hver beslutning vi tar, spør vi oss: «Vil dette få folk til å tenke på Jaguar på den måten vi håper?». Hvis det ikke gjør dem villige til å betale 120.000 pund, gjør vi det ikke.
120.000 pund tilsvarer 1,7 millioner kroner i dagens valuta.
Hermès
For å få til en slik forvandling av merket, henter Rowden inspirasjon fra suksessrike luksusmerker.
– Luksusmerker skaper irrasjonelle behov. Ingen trenger en Hermès-veske.
Det er ventet at «nye» Jaguar viser fram den første modellen til vinteren, og at de legger fram flere av sine planer i løpet av høsten.
Det er levert åtte nye Jaguarer i Norge i år, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. I toppåret 2019, da I-Pace var på sitt mest populære, leverte merket 3262 biler i Norge.
Har du lest disse sakene fra Motor?