PÅ VEI UT: Jaguar I-Pace fotografert under Motors første prøvekjøring, i 2018.

Bekreftet:

I-Pace synger på siste verset

Jaguars første elbil forsvinner fra utvalget i 2024 eller 2025.

Publisert Sist oppdatert

Det er kjent at det nylig omdøpte selskapet JLR har nye planer for Jaguar: Det skal bli et helelektrisk luksusmerke og helst klatre et hakk eller to i eksklusivitets- og prestisjehierarkiet. 

En Grand Tourer  vil komme på markedet i 2025, visstnok med et oppsiktsvekkende og «fryktløst» utseende.

I dette har det ligget en antydning om at I-Paces dager kan være talte, tross forsikringer om det motsatte fra mannen som var konsernsjef inntil november i fjor, Thierry Bolloré. 

I dag kom den endelige avgjørelsen fra Adrian Mardell, Bollorés etterfølger.

Avhenger av etterfølgeren

Akkurat når den siste bilen ruller ut av samlebåndene, er likevel ikke bestemt. 

Her vil fremdriften i de nye planene bli avgjørende. Den nevnte GT-en, en firedørsmodell på den nye JEA-plattformen, blir avduket neste år og lansert i 2025 – hvis alt går som det skal. 

– Vi ønsker ikke at det går for lang tid uten at vi har noe å tilby. Særlig ikke på det elektriske markedet. Vi jobber mot å føle oss trygge på JEA-plattformen, og jeg blir fortalt at vi kommer dit i løpet av våren 2025, sier Mardell til Autocar.

JLR-sjefen er åpen om hvorfor det indiskeide selskapet må ha en elbil å tilby, i hvert fall i vårt hjørne av verden: Det handler om EUs pålegg om utslipp.

Hemmelighold

Ifølge en pressemelding fra april i år skal JLR investere 15 milliarder pund over en periode på fem år, med et uttalt mål om å bli verdens ledende luksusbilprodusent.  Spydspissene i luksussatsingen blir Range Rover og nettopp Jaguar. 

Men akkurat hvordan de sistnevnte bilene vil se ut, er fortsatt i det blå. De få detaljene du har sett ovenfor, er i praksis det eneste som er kjent i dag. 

Mardell legger seg naturligvis på samme, tilknappede linje, men tilbyr ørlite mer informasjon – om produksjonstall og akselsavstand. 

Det skal lages 4000 Jaguarer hver måned. Dette er et markant lavere tall enn tidligere år, men i tråd med ønsket om eksklusivitet.

● Og akselavstanden blir ... «lengre». Uten at det er helt klart nøyaktig hva som er målestokken.

– Det vil gi de vakre linjene som denne bilen trenger, sier Mardell, som tilføyer at modellen blir «nydelig».

10/10 poeng

Designen var også det som begeistret Motor aller mest ved I-Pace da den kom i 2018, poengsummen ble uforbeholdne 10/10 på dette punktet. 

Nordmenn omfavnet bilen, som en av de første, reelle utfordrerne til Tesla Model S og kanskje Model X. I hvert fall innledningsvis.

Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken er det til dags dato solgt 6528 eksemplarer i Norge, men salgskurvene forteller en historie om at det har kommet mange flere konkurrenter på markedet i løpet av disse fem årene. I 2022 var tallet 325. I år er beskjedne 45 biler levert fra forhandlerne.