Måløy-mannen Ragnar Hagen hadde vært på tur med hunden, i Lærdal i Vestland.
Ved en ladestasjon mistet han nøkkelen til bilen, en Jaguar I-Pace, ned på
asfalten.
– Dekselet gikk i stykker, og nøkkelen virket ikke lenger.
Heldigvis har jeg to, så jeg kom meg videre, sier åttiåringen til Motor.
Vel hjemme i Måløy, nordvest i samme fylke, sendte Hagen
bilen med sønnen til Sandven AS i Bergen – der Jaguaren ble kjøpt ny i
2019.
– De sa det ble dyrt
– Jeg ville bare ha dette fikset, men Sandven sa at det
ble veldig dyrt. Derfor ba de meg ta kontakt med forsikringsselskapet mitt
først.
Prisen kom på bordet, og Hagen fikk seg en liten
overraskelse. Det viste seg nemlig at det koster totalt 25.000 kroner å få en ny
nøkkel til denne bilen.
Hagen meldte fra til forsikringsselskapet, Gjensidige, slik han fikk råd om.
Første
svar derfra var et blankt nei til å erstatte nøkkelen. Det er en liten historie
i seg selv, som vi skal komme tilbake til.
Annonse
Må bytte kontrollmodul
Motor har tidligere skrevet flere saker om nøkler, pris og
tilgjengelighet.
Moderne nøkler koster jevnt over noen tusen kroner. Det gjelder blant annet til Mustang, som først bare leverte én nøkkel med hver bil.
Polestar har en løsning der den ene nøkkelen ikke er helt fullverdig og på sett
og vis går
ut på dato.
– Det må byttes en kontrollmodul samtidig. Det blir en fire
timers jobb. Med deler kommer det hele på 20.000 pluss moms, så ja
– summen er riktig, sier Frode Skaar-Ottesen, daglig leder ved Sandven AS.
– Litt dyrt ...?
– Jeg skulle ønske det var annerledes. Selvfølgelig kan man
bli overrasket av sånt, dette koster jo en brøkdel for eldre biler. Men jeg vil
tro det er standardprisen. Kanskje er det til og med enda litt dyrere i
Oslo-regionen, sier Skaar-Ottesen.
– Vanskeligere for tyver
Vi sjekker Oslo-prisene:
– Prisen hos oss er 23.375 kroner, forteller Mads Dessen,
daglig leder ved Insignia.
– Det er synd at dette går ut over kundene, men det er
sikkerhetsmessige grunner til at det er slik. Nøkkelmodulen må byttes, fordi
det bare er mulig å programmere to nøkler til den – de to opprinnelige. Til
gjengjeld gjør dette jobben mye vanskeligere for tyver, sier Dessen.
Ettermarkedssjef for Jaguar og Land Rover, Frank Hjalmar Jensen, bekrefter at det er sikkerhetshensyn som ligger til grunn for prosedyrene.
– Modulen låses for å forhindre uautorisert nøkkelbruk. Derfor må den i visse tilfeller byttes, sier han.
Annonse
Nesten reparert ...
Ragnar Hagen skal uansett ha ny nøkkel. Sivilingeniøren på
åtti er stadig yrkesaktiv og har ingen planer om å begrense bevegelsesfriheten
sin.
I mellomtiden har han pirket litt i den ødelagte nøkkelen
– først med heldig resultat:
– Jeg demonterte så langt jeg kunne, flyttet litt på
batteriet og limte på dekselet igjen. Da virket den!
Gleden ble dessverre ganske kortvarig. Derfor må Hagen igjen
i samtaler med forsikringsselskapet, som altså først sa nei.
Gjensidige snur helt
Begrunnelsen for avslaget fra Gjensidige? I deres regler står det, ordrett, at selskapet
«dekker tapt eller brukket bilnøkkel». Og på denne nøkkelen var det altså
ikke et metallblad som kunne knekke.
Motor spør Gjensidige om ikke dette er en formulering fra tidligere tider, da bilnøkler så litt annerledes ut?
Kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad høres ikke uenig
ut og lover å komme tilbake med et svar – kjapt. Det løftet holder han:
– Dette er en feil, og den retter vi opp. Det har vi fortalt
kunden. Fra nyttår setter vi dessuten opp dekningen for nøkler fra 7500 kroner til 15.000
kroner i den beste forsikringen vår, sier Rysstad.
Det gjenstår likevel noen tusen opp til Jaguar-prisene.