El-Tiguan kommer, og den skal lages i Wolfsburg fra 2026. Det skriver Automotive News Europe.
Med denne håper Volkswagen å tiltrekke seg kunder som ikke liker dagens ID.-design – samt antakelig en del potensielle kjøpere som i dag rynker på nesen av elbiler, generelt. Ifølge samme kilde kan bilen likevel komme til å få ID.-forstavelsen.
Ny plattform
Modellen vil utseendemessig ligge tett opp mot tredje Tiguan-generasjon med forbrenningsmotor, en ansiktsløftet variant som kommer på markedet senere i 2023. Men kun utvendig, altså.
Volkswagen presiserer at bilen vil bli bygget som en elbil fra bunnen av, som den første på en videreutviklet MEB-plattform, kalt MEB+.
Bilens endelige form ligger i hendene på designeren Andreas Mindt, nylig ankommet fra VW-eide Bentley.
Annonse
Tar over for Trinity
Opprinnelig var store deler av produksjonskapasiteten i Wolfsburg gjennom andre halvdel av dette tiåret øremerket flaggskip-prosjektet Trinity.
Denne bilen er utsatt på grunn av programvareforsinkelser, og dermed tar el-Tiguanen over plassen i timeplanen og på samlebåndene.
Nyheten ble offentliggjort på en måte som sier mye om hvor viktig dette er for Volkswagen: 10.000 fremmøtte ansatte fikk høre om planene under en tilstelning ved anlegget i Wolfsburg, der også Olaf Scholz var til stede. Dette var den første visitten fra en tysk forbundskansler på 15 år.
Hever prisen på ikke-elbiler
Mandag kom også nyheten om at Volkswagen hever prisene på biler med forbrenningsmotorer i Europa.
I snitt heves prisene på biler som Passat, T-Roc, Golf og nevnte Tiguan med 4,4 prosent fra 23. februar.