Bensindrevne Tiguan henger igjen et tidels sekund når lyset blir grønt og vi trår forsiktig på gassen. Med en lite rykning i karosseriet starter motoren, og bilen responderer.
Hengervekt/taklast (kg): 2500 (2200 for bensin)/75
For noen år siden var denne start/stopp-funksjonen en ganske avansert teknologi som skulle gi fossilmotoren noen utslippsfrie sekunder på rødt lys eller i stillestående kø. Altså den miljøeffekten elektriske biler i dag har hele tiden.
I 2022 oppleves funksjonen mest som en slags krampetrekning fra en type biler som systematisk fases ut.
Det er ingen tvil om at elbilen applauderes i det norske avgiftssystemet. Prisfordelen er opplagt.
Men hvis vi holder denne faktoren litt på avstand – ja, la oss si at våre to testbiler koster det samme – hvilken er da best?
Bensinmonster
Vi har sammenliknet en firehjulsdrevet VW ID.4 og en firehjulsdrevet VW Tiguan. To biler av omtrent samme størrelse og med ganske identiske bruksegenskaper. Det er SUV-aktig karosseri, bra plass til en familie, sterk motor og optimal framkommelighet på norske vinterveier.
Men den første finnes altså kun som elbil. Den andre leveres med to dieselvarianter, samt det blå bensinmonsteret med 320 hester som er med på bildene – og som rent prestasjonsmessig faktisk ligger nærmest elbilen.
Dette er vår dom etter å ha kjørt og vurdert de to modellene:
Annonse
Komfort:
Mest behagelig lydbilde i ID.4. Primært på grunn av lavere hjulstøy. Begge har piggfrie vinterhjul i størrelsen 255/45R20, en dimensjon som ikke er spesielt gunstig for komforten. Motorstøyen i Tiguan er godt dempet, og knapt utslagsgivende i sammenlikningen med en elbil.
Setekomfort er individuelt. Vi sitter like godt foran i begge. Baksetet er smalere i Tiguan, men sitteposisjonen for to er bra begge steder. Beinvinkelen er litt gunstigere i Tiguan. Det samme er seteformen, hvis man skal sitte tre bak.
Klimaanlegget i en elbil er overlegent. Ved oppstart i kald bil merkes det ekstra godt.
Betjeningsfunksjonene i ID.4 er moderne og touchbasert og krever litt tilvenning. Tiguan i siste versjon er oppgradert i retning ID.4, blant annet med en ny type betjening av klimaanlegget – som forøvrig er gammeldags lavt plassert.
Begge har typisk tysk fjæringskomfort. Ganske stive i lavere hastigheter, presise og dynamiske i høyere hastigheter. Elbilens vekttillegg på nærmere 600 kilo merkes minimalt.
Kjøreegenskaper:
Etter bare noen få år med elbiler er vi blitt bortskjemte med ekstreme fartsressurser. En ID.4 med 299 hester gjør klassikeren 0–100 på 6,2 sekunder, og det er slett ikke best i klassen. Vår test-Tiguan er av det råeste slaget, med 320 bensinhester og 0–100 på 4,9 sekunder.
Elbilen oppleves likevel raskest i alle sammenhenger på grunn av det umiddelbare momentet. ID.4 har kommet seg langt av gårde innen girkassen i en Tiguan får somlet seg til å mobilisere alle krefter. Men i høyere hastigheter og med tyngre last, er bensinbilen sterkere.
ID.4 er bygget som elbil fra grunnen av. En tung og lavt plassert batteripakke midt i bilen, og en elmotor på hver aksel, gir en bortimot perfekt vektbalanse. Det merkes når bilen presses. Den oppleves særdeles trygg. Tiguan er også kjøreglad til SUV å være, men blir mer kantete og nervøs.
Annonse
Praktiske egenskaper:
ID.4 har litt større bagasjerom og en romsligere kupé. Men Tiguan har en egenskap mange setter pris på når bilen skal fylles til randen: skyvbart baksete. Det gir et bagasjevolum på 615 liter, nærmere 70 liter mer enn ID.4 med sitt faste baksete.
Hengerkapasitet er et viktig punkt for mange, og her er Tiguan med diesel knusende overlegen: 2500 mot 1200 kilo.
Kvalitetsfølelse:
Vi må tilbake til tidligere generasjoner Golf for å oppleve Volkswagen som ledende på såkalt opplevd kvalitet, altså følelsen i brytere, knapper og overflater. Verken ID.4 eller Tiguan retter opp dette inntrykket, men ID.4 har generelt mer behagelige materialer og mindre hardplast.
Annonse
Hverdagsbruk:
Hjemmelading gir bileierskapet en ny dimensjon. Men slett ikke alle har denne muligheten. Lading utenfor hjemmet kan være en sann plage, med ladestasjoner som ikke virker, et virvar av apper og betalingsløsninger, og fort en time i bilen på en mørklagt ladestasjon.
Folk flest har kort vei til en bensinstasjon – og full tank på noen minutter. Lang ladetid og dårlig ladeinfrastruktur en en kombinasjon som med rette gjør mange skeptiske til elbilen.
Konklusjon:
Tiguan er mest komplett, i den forstand at du slipper noen kompromisser. Men har du greie lademuligheter, og ikke behov for å trekke de store hengerne, så er elbilen best på de øvrige punktene og på de aller fleste av årets dager.