KONFLIKT I SEKS ÅR: Reidar Grønli kjøpte denne Volkswagen Passaten i 2016.Foto: PRIVAT
Passaten til Reidar mister trekkraften:
I konflikt med Møller i seks år
Reidar Grønli ønsket seg en solid bil, og kjøpte en ny Volkswagen Passat. Men helt siden han fikk bilen, har det vært problemer med den. Nå blir han også saksøkt av Møller.
Korreksjon: Motor gjorde et poeng av at eieren nesten ikke brukte bilen i første versjon av saken. Det er ikke riktig. Det korrekte er at han brukte den mindre enn ønsket. Se nederst i artikkelen for detaljer.
– Jeg er så skuffet over Møllers kundebehandling, sier
Reidar Grønli fra Høyanger på Vestlandet.
I over seks år har han kjempet en kamp mot Møller Bil, en
av landets største bilforhandlere, etter at han kjøpte bil av dem sommeren
2016.
Problemene startet allerede før overleveringen av
den splitter nye bilen. Det var feil på lysene, og merkeforhandleren Møller Bil Asker og Bærum måtte utsette leveringen i tre dager inntil de fikk reparert
feilen.
Mistet trekkraft
Etter at Grønli fikk bilen, gjenoppsto problemene med
lysene. Samtidig fikk han også flere andre problemer. Blant annet mistet bilen
trekkraften.
– En gang stoppet bilen i Storo-krysset i Oslo midt på
dagen. Det ble fullt kaos, forteller han.
Etter noen kaotiske minutter kom han seg videre.
– Men det var en skummel hendelse for meg.
Les lenger ned hva Møller sier om den årelange konflikten.
Grønli kjøpte Passaten for å ha en solid bil som han
kunne reise med rundt på Vestlandet, hvor han i flere år har vært rektor og
prorektor ved den lokale fagskolen.
Den nye Passaten kostet 490.000 kroner.
Men i stedet har det vært mange og til dels lange verkstedbesøk,
både på det lokale Volkswagen-verkstedet, og hos forhandleren hvor bilen ble
kjøpt i Oslo.
– Dette bilkjøpet har vært veldig belastende for meg. Jeg
holdt på å gi opp kampen mot Møller. Men jeg fant ut at jeg ikke kan gi opp.
Får heve
Etter tre år i en stadig større konflikt med Møller, søkte
Grønli høsten 2019 hjelp hos Forbrukerrådet, som heller ikke greide å løse
konflikten med Møller.
Grønli bestemte seg for å ta saken videre til
Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter blant annet bilhandel.
Forbrukerklageutvalget har nå ferdigbehandlet saken, og
konkluderer i et vedtak med at Reidar Grønli skal få heve kjøpet – og få
tilbake hele kjøpesummen på 490.000 kroner.
Annonse
30 km/t
I tillegg har Forbrukerklageutvalget vedtatt at han skal
få forsinkelsesrenter helt fra mai 2018. Forsinkelsesrentene utgjør ca. 184.000
kroner.
Møller skal dermed overføre ca. 674.000 kroner til
Grønli, mot at de får bilen tilbake.
Forbrukerklageutvalget mener det er dokumentert at bilen
har feil med fjernlysassistenten og med klimaanlegget, samt at bilen har dårlig trekkraft.
Utvalget mener det er alvorlig når bilen mister
trekkraft, og motoren går i nødmodus.
I perioder har ikke Grønli kunnet kjøre i mer enn 30
km/t.
Møllers argumenter
Det var forhandleren Møller Bil Asker og Bærum som solgte
bilen. De har overfor forbrukermyndighetene gitt uttrykk for at de ikke har
fått tilstrekkelig mulighet til å utbedre feilene og manglene.
De mener også at det ikke er samme type feil som har
oppstått gjennom årene.
Møller har ifølge vedtaket fra Forbrukerklageutvalget tilbudt
Grønli å bytte inn bilen til en lavere pris enn det han kjøpte bilen for.
Møller mener det vil være en akseptabel løsning, fremgår det av vedtaket fra
Forbrukerklageutvalget.
Annonse
Saksøker kunden
Forbrukerklageutvalget er ment å være en utenomrettslig
tvisteløsning, slik at privatpersoner skal slippe belastningen det er spesielt
økonomisk å ta konflikten til rettssystemet.
Vedtak i Forbrukerklageutvalget har samme virkning som en
rettskraftig dom. Men vedtakene kan påklages, ved å stevne motparten for
tingretten.
Det er nettopp det Møller nå har gjort: De har valgt å
ikke etterkomme vedtaket, og dermed heller ikke betale kunden pengene han er tilkjent.
I stedet har
de saksøkt Grønli. Rettssaken er berammet i Ringerike, Asker og Bærum tingrett
1. mars neste år.
Motor har stilt Møller Bil fire konkrete spørsmål om
denne saken. Disse er:
Hvorfor aksepterer dere ikke vedtaket, og i stedet saksøker
Grønli?
FKU ser på manglende trekkraft som den alvorligste
mangelen. Hvorfor mister bilen trekkraften?
Hvorfor greier dere ikke å løse dette problemet?
Hva tenker dere om at dere har en uløst konflikt med en
kunde som har pågått i seks år, hvor det helt siden før bilen ble levert ham
har vært feil og mangler ved bilen?
Annonse
Ikke enig
I en epost til Motor, sendt gjennom kommunikasjonsavdelingen til
Harald A. Møller, gjentar servicemarkedssjefen for Volkswagen hos Møller Bil
Asker og Bærum, Terje Larsen, Møllers argumenter fra klagesaken:
– Vi går videre med saken blant annet fordi kunden ikke
har villet la oss undersøke bilen. Da er det ikke lett å finne verken
årsaker eller løsninger.
Møller er ikke enig i Forbrukerklageutvalgets begrunnelse.
I sitt vedtak understreker Forbrukerklageutvalget at de mener Møller har fått tilstrekkelig
mulighet til å utbedre feilene.
– Det er gjentakende feil som har vært utbedret flere
ganger uten at det var vellykket, skriver Forbrukerklageutvalget.
I eposten til Motor skriver Terje Larsen i Møller i tillegg at
siden «saken skal videre til rettslig behandling, er det lite vi kan og bør utbrodere
i media». Samtidig understreker Larsen at de har gitt kunden ulike
løsningsforslag, og at de håper å løse konflikten før rettssaken.
– Annen bil
Reidar Grønli har nå måttet skaffe seg advokathjelp til rettssaken.
Skulle han tape, risikerer han også å måtte betale Møllers advokatregninger.
– Jeg kan ikke fatte at en bedrift som Møller på denne
måten forsøker å redusere et vedtak. I tillegg til å stevne meg, har de samtidig
tilbudt en minnelig avtale, hvor jeg får 350.000 kroner for bilen.
Ifølge vedtaket til Forbrukerklageutvalget skal Grønli få
674.000 kroner, nesten dobbelt så mye.
– Jeg synes dette er skammelig kundebehandling.
Mens
Grønli venter på en rettskraftig dom i tingretten, eller i verste fall i
lagmannsretten, har han og familien valgt å bruke bilen mye mindre enn det de
normalt hadde planer om.
– Vi
har kjøpt oss en annen bil, slik at vi har en bil vi vet fungerer.
Utdypende om korreksjon i artikkelen: I første versjon hevdet kjøperen at han brukte bilen lite. Dette har han også opplyst til Møller og forbrukermyndighetene.
Ifølge vegvesenets kjøretøysdatabase, er kilometerstanden på bilen ca. 100.000 km, som tilsvarer normal bruk av en personbil. Artikkelen er etter dette korrigert.
Ifølge vedtaket til Forbrukerklageutvalget har kjørelengde ikke vært en del av deres vurdering.