KONFLIKT I SEKS ÅR: Reidar Grønli kjøpte denne Volkswagen Passaten i 2016.

Passaten til Reidar mister trekkraften:

I konflikt med Møller i seks år

Reidar Grønli ønsket seg en solid bil, og kjøpte en ny Volkswagen Passat. Men helt siden han fikk bilen, har det vært problemer med den. Nå blir han også saksøkt av Møller.

Publisert Sist oppdatert

Korreksjon: Motor gjorde et poeng av at eieren nesten ikke brukte bilen i første versjon av saken. Det er ikke riktig. Det korrekte er at han brukte den mindre enn ønsket. Se nederst i artikkelen for detaljer.


– Jeg er så skuffet over Møllers kundebehandling, sier Reidar Grønli fra Høyanger på Vestlandet.

I over seks år har han kjempet en kamp mot Møller Bil, en av landets største bilforhandlere, etter at han kjøpte bil av dem sommeren 2016.

Problemene startet allerede før overleveringen av den splitter nye bilen. Det var feil på lysene, og merkeforhandleren Møller Bil Asker og Bærum måtte utsette leveringen i tre dager inntil de fikk reparert feilen.

Mistet trekkraft

Etter at Grønli fikk bilen, gjenoppsto problemene med lysene. Samtidig fikk han også flere andre problemer. Blant annet mistet bilen trekkraften.

– En gang stoppet bilen i Storo-krysset i Oslo midt på dagen. Det ble fullt kaos, forteller han.

Etter noen kaotiske minutter kom han seg videre.

– Men det var en skummel hendelse for meg.

Les lenger ned hva Møller sier om den årelange konflikten.

– Belastende

Grønli kjøpte Passaten for å ha en solid bil som han kunne reise med rundt på Vestlandet, hvor han i flere år har vært rektor og prorektor ved den lokale fagskolen.

Den nye Passaten kostet 490.000 kroner.

Men i stedet har det vært mange og til dels lange verkstedbesøk, både på det lokale Volkswagen-verkstedet, og hos forhandleren hvor bilen ble kjøpt i Oslo.

– Dette bilkjøpet har vært veldig belastende for meg. Jeg holdt på å gi opp kampen mot Møller. Men jeg fant ut at jeg ikke kan gi opp.

Får heve

Etter tre år i en stadig større konflikt med Møller, søkte Grønli høsten 2019 hjelp hos Forbrukerrådet, som heller ikke greide å løse konflikten med Møller.

Grønli bestemte seg for å ta saken videre til Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter blant annet bilhandel.

Forbrukerklageutvalget har nå ferdigbehandlet saken, og konkluderer i et vedtak med at Reidar Grønli skal få heve kjøpet – og få tilbake hele kjøpesummen på 490.000 kroner.

30 km/t

I tillegg har Forbrukerklageutvalget vedtatt at han skal få forsinkelsesrenter helt fra mai 2018. Forsinkelsesrentene utgjør ca. 184.000 kroner.

Møller skal dermed overføre ca. 674.000 kroner til Grønli, mot at de får bilen tilbake.

Forbrukerklageutvalget mener det er dokumentert at bilen har feil med fjernlysassistenten og med klimaanlegget, samt at bilen har dårlig trekkraft.

Utvalget mener det er alvorlig når bilen mister trekkraft, og motoren går i nødmodus.

I perioder har ikke Grønli kunnet kjøre i mer enn 30 km/t.

SELGER: Møller Bil Asker og Bærum.

Møllers argumenter

Det var forhandleren Møller Bil Asker og Bærum som solgte bilen. De har overfor forbrukermyndighetene gitt uttrykk for at de ikke har fått tilstrekkelig mulighet til å utbedre feilene og manglene.

De mener også at det ikke er samme type feil som har oppstått gjennom årene.

Møller har ifølge vedtaket fra Forbrukerklageutvalget tilbudt Grønli å bytte inn bilen til en lavere pris enn det han kjøpte bilen for. Møller mener det vil være en akseptabel løsning, fremgår det av vedtaket fra Forbrukerklageutvalget.

Saksøker kunden

Forbrukerklageutvalget er ment å være en utenomrettslig tvisteløsning, slik at privatpersoner skal slippe belastningen det er spesielt økonomisk å ta konflikten til rettssystemet.

Vedtak i Forbrukerklageutvalget har samme virkning som en rettskraftig dom. Men vedtakene kan påklages, ved å stevne motparten for tingretten.

Det er nettopp det Møller nå har gjort: De har valgt å ikke etterkomme vedtaket, og dermed heller ikke betale kunden pengene han er tilkjent.

I stedet har de saksøkt Grønli. Rettssaken er berammet i Ringerike, Asker og Bærum tingrett 1. mars neste år.

Fire spørsmål

Motor har stilt Møller Bil fire konkrete spørsmål om denne saken. Disse er:

  • Hvorfor aksepterer dere ikke vedtaket, og i stedet saksøker Grønli?
  • FKU ser på manglende trekkraft som den alvorligste mangelen. Hvorfor mister bilen trekkraften?
  • Hvorfor greier dere ikke å løse dette problemet?
  • Hva tenker dere om at dere har en uløst konflikt med en kunde som har pågått i seks år, hvor det helt siden før bilen ble levert ham har vært feil og mangler ved bilen?

Ikke enig

I en epost til Motor, sendt gjennom kommunikasjonsavdelingen til Harald A. Møller, gjentar servicemarkedssjefen for Volkswagen hos Møller Bil Asker og Bærum, Terje Larsen, Møllers argumenter fra klagesaken:

– Vi går videre med saken blant annet fordi kunden ikke har villet la oss undersøke bilen. Da er det ikke lett å finne verken årsaker eller løsninger.

Møller er ikke enig i Forbrukerklageutvalgets begrunnelse. I sitt vedtak understreker Forbrukerklageutvalget at de mener Møller har fått tilstrekkelig mulighet til å utbedre feilene.

– Det er gjentakende feil som har vært utbedret flere ganger uten at det var vellykket, skriver Forbrukerklageutvalget.

I eposten til Motor skriver Terje Larsen i Møller i tillegg at siden «saken skal videre til rettslig behandling, er det lite vi kan og bør utbrodere i media». Samtidig understreker Larsen at de har gitt kunden ulike løsningsforslag, og at de håper å løse konflikten før rettssaken.

– Annen bil

Reidar Grønli har nå måttet skaffe seg advokathjelp til rettssaken. Skulle han tape, risikerer han også å måtte betale Møllers advokatregninger.

– Jeg kan ikke fatte at en bedrift som Møller på denne måten forsøker å redusere et vedtak. I tillegg til å stevne meg, har de samtidig tilbudt en minnelig avtale, hvor jeg får 350.000 kroner for bilen.

Ifølge vedtaket til Forbrukerklageutvalget skal Grønli få 674.000 kroner, nesten dobbelt så mye.

– Jeg synes dette er skammelig kundebehandling.

Mens Grønli venter på en rettskraftig dom i tingretten, eller i verste fall i lagmannsretten, har han og familien valgt å bruke bilen mye mindre enn det de normalt hadde planer om.

– Vi har kjøpt oss en annen bil, slik at vi har en bil vi vet fungerer.


Utdypende om korreksjon i artikkelen: I første versjon hevdet kjøperen at han brukte bilen lite. Dette har han også opplyst til Møller og forbrukermyndighetene.

Ifølge vegvesenets kjøretøysdatabase, er kilometerstanden på bilen ca. 100.000 km, som tilsvarer normal bruk av en personbil. Artikkelen er etter dette korrigert.

Ifølge vedtaket til Forbrukerklageutvalget har kjørelengde ikke vært en del av deres vurdering.