BEISTET: Presidentbilen parkert ved Air Force One på rullebanen på flyplassen i Berlin under et statsbesøk i oktober.
Foto: ADAM SCHULTZ/WHITE HOUSE
USA til valg på tirsdag:
Hva betyr det hvem som sitter i denne bilen?
Donald Trump eller Kamala Harris i baksetet på presidentlimoen «The Beast»? Valget i USA kan få dramatiske konsekvenser – også for europeiske bilfabrikanter.
Først og fremst har valget betydning for bilindustrien ved at det påvirker tempoet i skiftet til elektriske biler, skriver Automotive News.
Tross støtte fra Tesla-sjefen Elon Musk, er det en bred oppfatning at republikanske Trump på ingen måte er like offensiv i elbil-politikken som demokratiske Harris.
The Beast
- Den amerikanske presidentens bil har mange navn: «The Beast», «Cadillac One», «First Car», «Stagecoach».
- Dagens modell er en spesialbygget Cadillac på GMCs TopKick-plattform, og hadde sin første tur med daværende president Donald J. Trump i New York City 24. september 2018. Bilen veier 9100 kg og har plass til sju. Den har lyktene til Cadillac Escalade og en grill inspirert av konseptmodellen Cadillac Escala.
- Bilen kan hermetisk lukkes for å hindre kjemiske angrep, har 20 cm tykke vegger og flerlagsglass som er 13 cm tykt. Hver dør veier like mye som døren på et Boeing 757-fly, og de sitter formodentlig bedre fast. I tillegg til generelle forsterkninger kjører bilen alltid med noen poser blod av presidentens blodtype.
- Den første presidenten i USA som kjørte i en bil, var William McKinley, i en dampdrevet bil fra Stanley Motor Carriage Company, i 1901. Secret Service kjøpte inn den første presidentbilen til Teddy Roosevelt i 1907, men han ville ikke bruke den, fordi han mente det ødela hans røffe image som rytter til hest. Etterfølgeren William H. Taft, den tyngste presidenten USA har hatt, hadde derimot fire biler.
Harris står ved hovedtrekkene i den store energi- og klimasatsingen (Inflation Reduction Act) som president Joe Biden fikk gjennom i 2022, mens Donald Trump har angrepet henne for å ville avskaffe alle biler med forbrenningsmotor – som han hevder vil føre til massive ledighetstall i bilstaten Michigan, en av de sju vippestatene som i praksis vil avgjøre valget.
Biden-administrasjonen har en målsetting om at 50 prosent av nybilsalget skal være elektrisk i 2030, i dag er tallet under 10 prosent.
Det kan potensielt være til europeiske produsenters fordel, så lenge majoriteten av amerikanske fabrikanter fortsetter å satse så tungt på fossilbiler.
Tollmurer
Videre vil valget kunne påvirke hvor kraftige tollmurer USA vil bygge om sin bilindustri, et dilemma både for europeiske og ikke minst kinesiske fabrikanter.
Trump har truet med straffetoll på 100 prosent for europeiske varer, uten å være spesifikk på satsen for biler, mens han ønsker 200 prosent straffetoll for elektriske biler fra Kina.
En analytiker sier han tror straffetollen kan ha som effekt at europeiske fabrikanter investerer mer penger i fabrikker i USA, noe som gjør at de skjærer klar av tollmurene.
For Trump har lokket med reduserte skattesatser for fabrikanter som investerer i nye anlegg i USA, skriver Automotive News.
Here’s The Deal
– Her er avtalen jeg tilbyr alle store selskapet og alle produsenter på denne jord: Jeg gir dere de laveste skattene, de laveste energikostnadene og færrest regulatoriske begrensninger. Og fri adgang til det største og beste markedet på planeten, sa Trump i en valgkamptale i september – og la til:
– Jeg ønsker at tyske bilfabrikanter blir amerikanske bilfabrikanter.
Alle de store premiummerkene, og kinesiskeide Volvo, har lenge hatt produksjonsanlegg i USA.
Den europeiske bilfabrikant-organisasjonen ACEA har sunget til den frie konkurransens pris med sin mest sonore røst.
– Vi ser frem til at ledere på begge sider av Atlanteren kommer sammen og samarbeider, sa en talsperson.
Innovasjon
Overfor Automotive News sier imidlertid Gartner-analytiker Pedro Pacheco at produkt kan bli en like viktig faktor som politikk for den europeiske som vil kappe land i det amerikanske markedet.
– Dette handler også om å ha det rette produktet som kan få suksess i markedet, sier Pacheco – og peker på digitalisering og programvare som to nøkkelområder.
Han mener europeerne kan gjøre klokt i å se hvordan kinesiske fabrikanter vil løse utfordringene, hvis Trump vinner.
Det vil nemlig kreve at de bygger nye fabrikker – i USA.
Biden-administrasjonen har hevet straffetollen fra 25 til 100 prosent på kinesiske elbiler.
Trump har sagt han vil legge 200 prosent straffetoll på kinesiske biler bygd i Mexico, et av landene hvor kinesiske produsenter allerede er i gang med nye fabrikker.
Flere forbrukersaker på Motor.no: