MELLOMSTOR SUV: Honda Prologue er en elektrisk SUV som hører hjemme i det svært populære familiemarkedet.

«Ukjent» elbil:

Denne Hondaen kunne vært midt i blinken

Hondas elbiler har ikke truffet markedet i Norge særlig godt, men i USA har de en modell som har alle forutsetninger for å gjøre det bra her til lands. Kommer den hit? 

Publisert

Hondas elektriske satsning i Norge har ikke vært helt vellykket. I 2020 kom merket med småbilen e som så kul ut, men med en høyst begrenset rekkevidde på rett over 20 mil.

Modellen har siden den gang blitt levert i 622 eksemplarer i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Og er nå tatt av markedet.

Hard medfart

I fjor lanserte Honda e:Ny1, en kompakt-SUV som fikk ganske hard medfart av motorpressen fordi den framsto som en eldre elbil allerede ved lansering.

Salget var også lunkent i starten, men har fått litt fart i år, etter at importøren tok et voldsomt prisgrep. Elegance-utgaven ble dumpet fra  359.900 kroner til 279.900 kroner, og Advance fra 409.900 kroner til 299.900 kroner.

Dog er det ikke registrert mer enn 725 nye e:NY1 siden introduksjonen.

GM: Honda Prologue bygges på en plattform fra General Motors.

Ser man til det amerikanske markedet, leverer Honda en SUV-modell som har alle elementer som skal til for å bli en populær elbil, noe den også har blitt etter at den kom på markedet tidligere i år.

Der selger Prologue for øyeblikket bedre enn Ford Mustang Mach-E og er ikke langt unna tallene til Tesla Model Y, som er også i USA er den mest populære elbilen.

Lik Model Y

Prologue er 488 centimeter lang, 13 centimeter lengre enn Model Y, og har en oppgitt rekkevidde på inntil 476 kilometer. Den kan leveres med to- eller firehjulsdrift.

Modellen er basert på samme plattform, GM BEV3, som Chevrolet Blazer EV og Cadillac Lyriq. Batteriet er på 85kWt, maks ladefart er 155 kilowatt og effekten er 218 hestekrefter for tohjulsdrift og 288 med firehjulsdrift.

Den bygges på General Motors fabrikk i Mexico.

Prologue kommer med tre utstyrsnivåer, hvor den billigste starter på  50.400 dollar med firehjulsdrift, tilsvarende 552.000 kroner. En Tesla Model Y Long Range ligger på 49.630 dollar, ferdig levert.

Prologue er med andre ord en modell som har alle forutsetninger for å gjøre det bra i Europa og Norge.

Men det er lite som tyder på at det vil skje.

– Denne modellen er ikke planlagt for Europe, så det er dessverre ingen aktuelle planer for lansering, sier Mikael Larsen hos Honda-importøren.

GJØR DET BRA: Salgstallene fra USA tyder på at Prologue kunne gjort det bra i Europa og Norge også.