SKUFFER: Honda sliter med å markere seg i den viktige klassen av små familiebiler.

Test: Honda e:Ny1 (elbil)

For dårlig Hondarbeid

Bare noen år etter at Honda skapte store bølger i småbilklassen, blir forsøket i mellomklassen mest som krusningene du ser i bakgrunnen.

Publisert Sist oppdatert

Honda e:Ny1

  • Pris fra: Kr. 400.000 (inkl. omkostninger). Pris testbil: Kr. 460.000 (inkl omkostninger).

  • Drivlinje: 62,4 kWt (netto), batterielektrisk motor. 204 hk./310 Nm, forhjulstrekk, ettrinns automat. 0–100/toppfart (fabrikktall): 7,6 sek./160 km/t.

  • Rekkevidde/forbruk (WLTP): 412 km/18,2 kWt/100 km.

  • Maksimal ladefart: 78 kW. 10-80 prosent: 45 min.

  • Dekkdimensjon: 225/50-18.

  • Bagasjerom/hengervekt/taklast: 361 liter/nei/nei.

  • Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring (cm): 439/179/158/14. Vekt/nyttelast: 1580/425 kg.

  • Konkurrenter: Peugeot e-2008, VW ID.3, BYD ATTO 3, Renault Megane, Kia Niro, Citroën ë-C4.

Eller like billedlig: Som et pust i sivet.

Den store forskjellen er at det nesten umerkelige pustet i sivet forbindes med noe behagelig.

For Honda-folket må ankomsten til e:Ny1 by på mest ubehag.

Det er svært sjelden vi opplever en splitter ny bil som gir et så labert inntrykk.

Honda e:Ny1

58 poeng

Historisk lav poengsum for Hondas nykommer. Virker frakjørt allerede før den er på norske veier. Vi er forundret over at denne bilen kommer fra samme produsent som for bare tre år siden lanserte det lille festfyrverkeriet Honda e.

Komfort 6/10

Høyt støynivå fra dekkene, og tidvis fra de store sidespeilene i høyere fart. Konstant høyfrekvent og sjenerende pipelyd fra motoren. Mer stumpete og upresis på ujevnt underlag enn de beste. Spinner for lett. Flere justeringsmuligheter av førersete savnes. Godkjent baksetekomfort.

Design 5/10

Hvor i all verden ble det av menneskene som nylig skapte det lille sjarmtrollet e? På e:Ny1 er all kreativ glede borte. Bare ratt og girvelger kjennes igjen. Integrerte bakre dørhåndtak var nytt på Civic for 18 år siden. Linjene på instrumentpanelet er en kopi av det meste annet på markedet.

Kjøreegenskaper 5/10

Spinner fort. Dette skapte faktisk et par ubehagelige situasjoner ut av svinger, selv om vi riktignok kjørte litt friskere enn normalt. Uansett en kjent problemstilling på biler med forhjulstrekk og mye av vekten (batteriet) flyttet bakover i bilen. Her frykter vi dårlige vinteregenskaper.

Miljø og forbruk 7/10

Rekkevidden er oppgitt til 412 (WLTP), dermed noe lavere på versjonen med litt mer utstyr. På papiret er dette i nedre sjikt. Grundigere tester vil vise det praktiske forbruket. Lading inntil 78 kW er også lavt. Her er bare Nissan Leaf med sin utdaterte Chademo-teknologi dårligere.

Utstyr 7/10

Du må velge toppmodellen for å få oppvarmet ratt og elektrisk åpning av bakluken. Dette burde vært inkludert også på den rimeligere versjonen – som har blant annet trådløs lader og elektrisk justerbart førersete. Ekstrautstyr begrenser seg stort sett til pakker med diverse kosmetikk.

Praktisk 4/10

Mindre bagasjevolum enn konkurrentene, ingen gjennomlastingsluke i baksetet, ingen «frunk», ikke mulighet for verken tilhenger eller taklast. Ladeluken midt i fronten er for mange en lite gunstig løsning her i nord. Masse svartlakkert plast i interiøret. Dårligst i klassen.

Pris 5/10

Godt introduksjonstilbud på den rimeligste av to utstyrsversjoner: 360.000, inkludert vinterhjul. Men med ordinære priser blir den rundt 60.000 kroner dyrere. Topputgaven havner 40.000 over det igjen – altså over en langt større Tesla Model Y med bakhjulsdrift, hengerfeste (standard) og vinterhjul.

Driftskostnader 8/10

Eierne vil trolig komme gunstig ut over tid – selv om serviceprisene til Honda ligger noe over gjennomsnittet. e:Ny1 er en elektrisk versjon av HR-V, som har vært på markedet flere år, og den tekniske kvaliteten på Honda-produktene er historisk sett høy.

Sikkerhet 5/10

Honda HR-V, som er hybridversjonen av e:Ny1, fikk bare fire stjerner av Euro NCAP i fjor. 82 prosent på voksenbeskyttelse og 75 prosent på barnebeskyttelse er svake tall i denne klassen. Konkurrenter som BYD ATTO 3 og Cupra Born har henholdsvis 91/89 og 93/89 prosent i samme kategorier.

Annenhåndsverdi 6/10

Bruktbilmarkedet speiler i stor grad nybiletterspørselen. Populære nye biler blir også ettertraktet som brukte. e:Ny1 vil neppe selge særlig godt. Følgelig må man belage seg på et noe høyere verditap enn gjennomsnittet, selv om Hondas gode kvalitetsrykte bør bety en del.

Aldri hørt om

Tiden går fort. Noen forbipasserende turgåere i slutten av tjueårene lurer på hvilken bil Motor tar bilder av.

– En Honda, svarer vi.

– Honda? Aldri hørt om, sier turgåerne.

Ikke som Honda e

Og storhetstiden til denne produsenten er definitivt forbi. Vi gledet oss over et særdeles spennende comeback, da lille Honda e ble presentert for tre år siden.

Vi døpte den «storskjermøren». Av åpenbare grunner.

Og på grunn av skjermene i hele bilens bredde, som ble forlenget med effektive kameraspeil.

Legg til høy kvalitetsfølelse, morsomme kjøreegenskaper og et minimalistisk retrodesign, og vi hadde en bil som revolusjonerte småbilklassen.

Tradisjonell

Vi hadde ikke like store forventninger til e:Ny1. I så fall hadde vi ikke fulgt med. Dette er en elektrifisert versjon av HR-V, som har vært på markedet et par år. Altså en ganske tradisjonell og konservativ bil i nedre del av mellomklassen.

Og motpolen til nevnte Honda e. Og slik er det dessverre mer eller mindre hele veien.

KONSERVATIV: Kanskje er e:Ny1 finest bakfra, og den blå fargen gjør seg bra på bilen. Men designet er svært konservativt.

Halvferdig

Der vi hadde forventet oss praktiske løsninger, solid kvalitet og klassisk gode kjøreegenskaper fra en produsent med stolte racingtradisjoner, finner vi halvferdige løsninger, simple plastoverflater og en bil som gir et nervøst inntrykk på norsk asfalt.

Det eneste gjenkjennbare fra Hondas storhetstid her i Norge, er det høye støynivået. Det var i lengre perioder omtrent det eneste vi kunne finne av minus på ærverdige modeller som CR-V og Civic.

KJEDELIG: Førermiljøet er en kopi av omtrent alt vi ser av moderne biler i dag. Den store skjermen er delt inn tre horisontale blokker, der den nederste er for klimabetjeningen. Det fungerer bra. Materialkvaliteten er derimot ikke blant de beste, med mye hard plast og svartlakkerte flater.

Forbehold

Flere detaljer om totalinntrykket kan du lese under de ulike testfaktorene ovenfor. Vi legger inn et lite forbehold om at poengene er gitt etter bare en dag med testing av en tyskregistrert bil på norske veier.

Testen vil bli oppdatert med eventuelle justeringer, blant annet etter kommende utgaver av verdens største elbiltest.

Satser stort

Men konklusjonen er uansett at Honda skuffer kraftig. De har mer eller mindre sittet på strømgjerdet og sett andre produsenter lykkes i ulik grad. De har hatt alle muligheter til å foredle produktet.

Kommer du for sent til et selskap, så bør du i det minste komme med stil. Honda sniker seg inn sidedøren og plasserer seg anonymt i mengden.

Vi vet at Honda har store ambisjoner på elbilfronten. Konsernet har øremerket rundt 350 milliarder norske kroner til en satsing som skal ende i 2 millioner produserte elbiler innen 2030.

PLUSS: Baksetekomforten er kanskje den beste egenkapen til e:Ny1, selv om knærne kommer høyt også her.
LITE: Bagasjevolumet på 361 liter er blant klassens dårligste. Mangel på gjennomlastingsluke gir ytterligere minus.

Men foreløpig kan vi ikke se at e:Ny1 appellerer til andre enn de særdeles merkelojale, som ønsker en så mild og forsiktig overgang til elbil som mulig.

Og da snakker vi om et antall på nivå med den historisk lave poengsummen i vår test.