LETTET: Bjørg Eriksen og Rolf Otto Strøm er lettet over at det ikke endte virkelig ille da bilen løp løpsk i garasjen.

Plutselig akselerasjon:

– Jeg er så glad du lever

Fire dager etter Sandvika-ulykken krasjer en Volvo XC40 rett i en vegg på Kolbotn. Bak rattet sitter en blodig Rolf Otto Strøm (82) og husker ingenting fra smellen. Men kjæresten Bjørg Eriksen (82) sto rett ved siden av og så alt.

Publisert

På filmopptak fra et overvåkingskamera i garasjen kan vi se noe av hendelses­forløpet. Bilen er ute av bildet et øyeblikk, men så skyter den ut av parkeringsplassen og rett i veggen der Bjørg sto og ventet bare noen sekunder tidligere. 

Heldigvis ble hun ikke truffet av bilen. 

Tilbake i garasjen

– Jeg er så glad for at du er i live. Det var så mye blod overalt etter smellen. Jeg var virkelig redd for at du var død, sier Bjørg og tar et godt tak i Rolf Otto. 

– Jeg er sjeleglad for at jeg ikke traff deg. Da kunne det gått virkelig ille. Jeg tør ikke tenke på hva som hadde skjedd hvis du hadde stått mellom bilen og veggen, svarer Rolf Otto mens han holder rundt Bjørg nede i garasjen. 

Sandvika-ulykken

  • Mandag 23. september omkom en mann i 60-årene etter å ha kjørt ut fra fjerde etasje i et parkeringshus ved Sandvika Storsenter. 
  • Bilen var en Volvo XC40 som ble tilbakekalt av Volvo i 2022. Over 5000 biler av samme modell ble tilbakekalt på grunn av forhold knyttet til bilens akselerasjonssystem.
  • Det ble ikke avdekket avvik ved ulykkesbilen da den var inne til kontroll.
  • Statens vegvesen og Volvo har kontrollert ulykkesbilen. Det er ikke funnet feil eller mangler. De konkluderer med at gasspedalen har vært aktivert 100 prosent i tre sekunder før ulykken.
  • Eksperter Motor har snakket med, stiller seg kritiske til denne konklusjonen. 
  • I etterkant av Sandvika-ulykken har det kommet fram flere tilfeller der sjåfører hevder at biler kjørte av seg selv.

Følelsene er sterke når de er tilbake på ulykkesstedet. Tankene går til Sandvika-ulykken og det tragiske utfallet. 

– Vi var heldige, men det var veldig dramatisk, forteller Bjørg. 

– Vi hadde vært ute og handlet og skulle parkere i kjelleren under leiligheten, forteller Rolf. 

– Det er trangt der nede, og Bjørg må gå ut av bilen før jeg rygger bilen inntil veggen ellers kommer hun ikke ut av bilen. Jeg lirker bilen fram og tilbake et par ganger for å få den skikkelig på plass. Det er standard prosedyre ettersom det er så trangt, sier Rolf. 

– Da bilen er på plass inntil veggen, tar jeg av meg beltet for å gå ut. Så husker jeg ikke mer før jeg, 15 minutter seinere, sitter blodig og forslått oppe i gangen med ambulansearbeidere rundt meg, sier Rolf. 

Han understreker at han aldri har hatt noen form for anfall eller lignende. 

VENTET UTENFOR: Bjørg venter vanligvis her borte ved døra mens Rolf parkerer. Bare en meter til høyre for Bjørg traff bilen veggen. Veggen ble knust og murstein kom ut i gangen og blokkerte for døra.

Rett utenfor bilen sto Bjørg. Vanligvis venter hun borte ved veggen og døra, men på overvåkingsvideoen kan vi se at hun går mot bilen da Rolf har kommet på plass. 

Hun forsvinner ut av bildet, og så skyter bilen fram mot der Bjørg akkurat har stått. 

Så kommer Bjørg løpende til for å se hvordan det har gått med Rolf.

RETT I VEGGEN: Bjørg kommer løpende til for å se til Rolf rett etter smellen.

– Rolf hadde fått bilen på plass og var ferdig med parkeringen. Så peip det i dekkene, og bilen spratt bakover 30–40 centimerer der den traff bakveggen. Deretter skjøt den fart framover igjen. Fem–seks meter rett i murveggen på andre siden. Jeg trodde ikke mine egne øyne og tenkte: Nå dør han, forteller Bjørg. 

Klemt fast

Alle kollisjonsputene løste ut og Rolf satt klemt fast i bilen. Han var blodig i hodet og ansiktet etter et dypt kutt i hodet. På overvåkingsvideoen kan vi se at han rører på venstrehånda og prøver å komme seg ut. 

Bjørg ble redd og ropte på hjelp, men garasjen var tom. Heldigvis hadde bilens automatiske nødanrop fungert, og plutselig hørte de en stemme fra AMK-sentralen gjennom bilens høytalere. 

Nødetatene ble tilkalt, og 12 minutter seinere var både brann og ambulanse på plass. I mellomtiden hadde Rolf kommet seg ut av bilen og opp i gangen med blod rennende nedover hodet og genseren. Rolf ble fraktet til sykehus for behandling av skadene. 

Blodig: Med et stygt kutt i hodet kom Rolf seg etterhvert ut av bilen.

Men spørsmålene er mange. Hvordan kunne dette skje?

– Jeg forstår det ikke selv, sier Rolf. 

– For å få dette til måtte jeg først gi gass bakover. Så skifte gir til drive og deretter gi gass framover. Det skal vel ikke være mulig å skifte gir om foten presser inn gasspedalen, undrer Rolf. 

Rolf hadde på seg treningsbukse og vanlig spasersko da ulykken skjedde. Han tror ikke fottøyet kan ha fått foten til å trykke på feil pedal. 

– Jeg gjorde i alle fall ikke dette med viten og vilje. Jeg kunne jo drept både Bjørg og meg selv, understreker Rolf, som er pensjonert revisor og har kjørt mye bil i sitt liv. 

Han er spent på hva Statens vegvesen kommer fram til i sine undersøkelser. Bilen står fortsatt på Risløkka, og i mellomtiden kjører Rolf og Bjørg en Volvo EX30 leiebil. 

– Denne saken er til behandling hos Statens vegvesen nå, og vi tar sikte på å sende vår rapport til politiet i løpet av november, svarer pressevakt Simen Narjord når Motor forhører oss om status på saken. 

– Vi har alltid vært veldig fornøyde med Volvo, men vi ønsker ikke den skadde bilen tilbake. Jeg vet ikke om jeg tør å stole på den, sier Rolf. 

Uttrykker medfølelse

Volvos kommunikasjonssjef Erik Trosby sier at det var trist å høre om hendelsen på Kolbotn. 

– Våre tanker og medfølelse går til de involverte, sier Trosby.

Erik Trosby, Volvo

Han understreker at sikkerhet har høyeste prioritet for Volvo, som tar alle ulykker svært alvorlig.

– Spesialister fra Volvo har gjennomført tekniske undersøkelser av bilen på Kolbotn, og vi har gjort resultatet fra disse undersøkelsene tilgjengelig for politiet. Undersøkelsene besto av flere deler, blant annet fysiske inspeksjoner og dataanalyser av bilens styreenheter og EDR (event data recorder). Bilen på Kolbotn var ikke blant bilene som ble tilbakekalt i 2022, opplyser Trosby.

Utover dette henviser Volvo til politiet for spørsmål knyttet til etterforskningen.

Les mer om ulykken i Sandvika i lenkene under, og i saken nederst:

Etterforsker mulig akselerasjons­feil

Rapport viser ikke feil eller mangler på ulykkesbilen

Har du tips om liknende saker?

Send mail til Jon Terje Hellgren Hansen og/eller Morten Abrahamsen