EKSPERT: Daglig leder Simen Huse i Simco viser fram en såkalt svart boks.

Sandvika-ulykken:

– Kan ikke se om gass­pedalen har vært trykket inn

Simen Huse i Simco har analysert elektroniske data fra biler i over 20 år. Han er kritisk til Statens vegvesens konklusjoner om brukerfeil i rapporten om Sandvika-ulykken.

Publisert Sist oppdatert

 – Den svarte boksen alene kan ikke fortelle oss om gasspedalen har vært trykket inn, hevder han.

Vi møter daglig leder Simen Huse i bilverkstedet Simcos lokaler ikke langt fra E6 i Råde. Her jobber ingeniører og bilmekanikere som har spesialisert seg på elektronikk i biler. 

– Vi bistår forsikringsselskaper, myndigheter og verksteder med å analysere og diagnostisere elektronikk i kjøretøy. Med egenutviklet simulator kan vi hente ut informasjon fra bilens systemer og granske oss fram til hva som kan ha gått galt i en ulykke, forklarer Huse. 

Han understreker samtidig at deres firma ikke har vært involvert i undersøkelsene rundt ulykkesbilen i Sandvika

Les mer om ulykken i Sandvika her:

Etterforsker mulig akselerasjons­feil

Rapport viser ikke feil eller mangler på ulykkesbilen

Den svarte boksen

Fra 2024 har det kommet påbud om at alle nye biler skal ha en såkalt svart boks som registrerer data fra bilen ved en ulykke. 

HER ER DEN: En SRS-boks med innmat. Denne boksen styrer alle bilens sikkerhetssystemer og sitter trygt montert midt i bilen, gjerne i midtkonsollen.

Volvo var tidlig ute med å ta i bruk denne teknologien, og ulykkesbilen i Sandvika har en slik boks.

Men hva er egentlig den svarte boksen, og hva kan den fortelle oss?

– Alle moderne biler har en såkalt SRS-boks, sier Huse. 

Den mottar og tolker signaler fra kjøretøyets mange sensorer om fart, akselerasjon og g-krefter som virker på bilen. 

– Det er denne boksen som blant annet sender signal til airbagene om at de skal løse ut hvis bilen kolliderer med noe, forklarer han. 

DEN VIKTIGE DETALJEN: Den lille chipen nederst til venstre kalles EDR. Den tar opp alle signaler som går gjennom SRS-boksen.

– Boksen vil også registrere om det sitter folk i setene, hvilke seter de sitter i, og om de bruker bilbelte. Dette er viktig informasjon når airbag-systemet på et brøkdels sekund skal utløse de riktige putene ved en kollisjon. 

På nye biler er det montert inn en ekstra chip i SRS-boksen forteller Huse. 

– Denne chipen tar opp alt som skjer med bilen i looper på fem sekunder. Chipen kalles EDR - event data recording – og det er dette som populært omtales som en svart boks, sier han. 

Dette sier dataene

– Den svarte boksen registrerer alle signaler som går gjennom SRS-boksen, og vi kan lese av dataene etter en ulykke. Da kan vi se om bilen har bremset, gitt gass, akselerert og så videre. Vi kan for eksempel registrere om bilen har får signal om å sette opp farten. Men vi kan ikke se hvordan dette signalet er gitt. Vi kan ikke se om noen fysisk har trykket på gasspedalen eller om signalet kommer av en feil i noen av komponentene, forklarer Huse.

Simen Huse gjør seg klar til å hente ut data fra en SRS-boks.

Mulige feilkilder

Signalet kan for eksempel komme fra potmeteret som registrerer gasspedalens bevegelse. Hvis det er noe feil i dette potmeteret, kan det sende ut signal uten at gassen trykkes inn, forklarer Huse. 

Det finnes mange slike mulige feilkilder. Komponenter knyttet til den automatiske fartsholderen kan for eksempel sende ut slike signaler, hvis det er noe galt med dem. 

Huse understreker at dette bare er en spekulasjon, siden han ikke har undersøkt ulykkesbilen. Men han mener samtidig at det er utrolig viktig å undersøke alle komponentene i kjeden som har med akselerasjon på bilen å gjøre, for å kunne nærme seg en løsning på hva som har skjedd i sekundene før ulykken. 

Datene lyver ikke

– Det er viktig å forstå at den svarte boksen ikke er en ferdskriver slik vi finner i fly. En ferdskriver tar opp samtaler, samtidig som den registrerer alt som skjer med flyet. Det er en mye mer avansert innretning enn den vi finner i biler, sier Huse. 

I pressemeldingen fra Oslo Politidistrikt står det følgende:

– Bilen hadde en hastighet på 62 kilometer i timen idet den traff murveggen. Gasspedalen var aktivert 100 prosent fra cirka 3 sekunder før kollisjonen. Bremsepedalen var ikke betjent de siste 5 sekundene før ulykken, heter det i pressemeldingen.

For Simen Huse er dette vanskelig å forstå.

– Jeg kan ikke forstå hvordan de med sikkerhet kan fastslå at gasspedalen har vært aktivert 100 prosent fra cirka 3 sekunder før kollisjonen. 

– For å være sikre på det, må de nesten ha videoopptak av pedalene. Og det har de ikke, sier han.

– Det jeg tror de mener, er at bilen har fått signal om 100 prosent gasspådrag i sekundene før ulykken, fortsetter Huse. 

– Hva som har utløst dette signalet, skulle jeg gjerne likt å vite. Det trenger ikke nødvendigvis å være foten på gasspedalen.

Motors mest leste saker:

Tilbakekalt i 2022

Ulykkesbilen i Sandvika var en Volvo XC40. Denne modellen ble tilbakekalt på grunn av mulig feil i ledningsnettet eller komponenter som har med bilens akselerasjon å gjøre. 

Fuktighet som kom inn i systemet, kunne føre til feil som førte til endring i bilens hastighet. Ulykkesbilen ble tilbakekalt og undersøkt, uten at det ble funnet feil. 

– Dette understreker hvor sårbare slike systemer kan være. Jeg frykter at vi vil se flere slike saker i tiden som kommer, sier Huse. 

Kritisk bistandsadvokat

Motor har i arbeidet med denne saken vært i kontakt med bistandsadvokat Audun Helgheim, som representerer de pårørende etter Sandvika-ulykken. 

Han forteller at de har mottatt rapporten, og at de sitter igjen med mange kritiske spørsmål. 

– Jeg har fått kjennskap til flere lignende saker med samme biltype og vil nå begjære disse rapportene utlevert. Vi mener det er svært viktig å stille kritiske spørsmål for å få flest mulig fakta på bordet, sier Helgheim til Motor. 

Statens vegvesen og politiet

Motor har vært i kontakt med Statens vegvesen for en kommentar til uttalelsene fra Simen Huse. Vi har stilt følgende spørsmål til Statens vegvesen og politet:

– Kan dere med sikkerhet si at gasspedalen har vært trykket inn?

– Har dere analysert alle komponenter i kjeden for mulige feil?

– Kan signalet om gasspådrag skyldes noe annet enn foten på gassen?

Dette er svaret vi har mottatt fra pressekontakt Torstein Paulsen i Statens vegvesen TK:

– Undersøkelsene fra Statens vegvesen har basert seg på en teknisk undersøkelse av bilen og analyse av nedlastede data når det gjelder registrert aktivering av gass og brems.

– Politiets etterforskning av denne ulykken er ikke ferdig. Ytterligere spørsmål knyttet til ulykken må derfor rettes til politiet. Statens vegvesen har skrevet en rapport som er overlevert til politiet, og denne rapporten vil være en del av den videre etterforskningen. Hvis denne ulykken skulle behandles i rettsapparatet, er det sannsynlig at Statens vegvesen vil være sakkyndig vitne. Vi ønsker derfor ikke å gi ytterligere kommentarer før etterforskningen er ferdig.

Politiadvokat Kathrine Eilertsen ved Oslo politidistrikt svarer følgende på samme spørsmål:

 – Statens vegvesen ønsker ikke å besvare disse spørsmålene før straffesaken er endelig avgjort. Politiet har ikke kompetanse til å redegjøre for dette.

Har du tips om denne eller liknende saker?

Send mail til Jon Terje Hellgren Hansen og/eller Morten Abrahamsen