PASS PÅ! Kundeparkering kan være strengt. Her er Rema og Coop side om side, med hver sin parkering. Dette er ikke butikken som er omtalt i saken.
Illustrasjonsfoto: GEIR RØED
Se reglene for kundeparkering:
Gjorde ærend et annet sted, fikk parkeringsbot
Mannen handlet på dagligvarebutikken, men gjorde samtidig et annet ærend i nærheten. Dermed fikk han bot.
«Kundeparkering»,
«reservert for kunder», «kun for kunder» og lignende skilt står på mange
parkeringsplasser ved butikker og andre bedrifter.
Da
kan du ikke parkere der og samtidig gjøre andre ærender. Men du kan få lov å være der mens du nyter det
du har kjøpt, ifølge Parkeringsklagenemnda.
Nemnda
har nylig vedtatt at en mann som handlet på en Coop Extra-butikk i Stavanger,
skal betale 330 kroner i kontrollsanksjon, fordi han i tillegg til å handle på
dagligvarebutikken, også gjorde et annet ærend.
Parkeringsbetjenten
så at bilføreren forlot området før bota ble lagt på frontruten.
Flertallet
i Parkeringsklagenemnda, nemndas leder og parkeringsbransjens representant, understreker
at man ikke kan utføre andre ærender eller forlate området mens man står
parkert på en parkeringsplass kun for kunder.
Mindretallet
i nemnda, representanten til Forbrukerrådet, mente det ikke skulle gis bot.
Kan
ikke forlate
Parkeringsklagenemnda
har avgjort en rekke klager fra kunder som har fått bøter etter å ha parkert på
kundebehandling.
I
en samling prinsippavgjørelser forteller de hva kundene kan gjøre, og hva
kundene ikke kan gjøre:
● Du
kan kun stå parkert i den tiden du er kunde i butikken eller butikkene som
parkeringsplassen er ment for.
● Du kan ikke forlate området, eller gjøre andre
ærender.
En
kunde som fikk bot fordi han fikk en telefon mens han var inne på dagligvarebutikken,
og under telefonsamtalen forlot både butikken og parkeringsplassen, fikk boten opprettholdt
av nemndas flertall.
Forbrukerrådets
representant i nemnda var imidlertid ikke enig.
–
Det skal ikke være nødvendig å måtte flytte kjøretøyet for å besvare en
telefon, for så å måtte kjøre tilbake og parkere på kundeparkeringen, uttalte
Forbrukerrådets representant i dette vedtaket.
Ikke
«vindushandle»
Du
kan også stå parkert selv om du ikke kjøper noe. Men da kan du måtte be
butikken om bekreftelse på at du har vært der.
Du
kan imidlertid ikke bare «vindushandle».
En kunde som sa at hun utenom åpningstid
skulle se på en genser som var utstilt i vinduet, fikk likevel parkeringsbot –
som ble opprettholdt av nemnda.
–
Man kan ikke være kunde i en stengt butikk, uttalte nemnda.
Lov
å nyte
Dersom
kundeparkering forutsetter at du registrerer deg på en parkeringsautomat eller på
telefonen, og du ikke registrerer deg, får du bot – selv om du har kvittering
fra butikken.
Men,
dersom du bruker andre fasiliteter på området, som gjenvinningsstasjonen på en
bensinstasjon, skal du ikke få bot, har Parkeringsklagenemnda avgjort i en
annen klagesak.
Du
har også lov til å nyte det du har kjøpt.
En
kunde som hadde handlet på en bensinstasjon, fikk bot da han – ifølge vedtaket –
nøt det han hadde kjøpt på bensinstasjonens område.
– Man må kunne nyte det man har
kjøpt seg når man oppholder seg på området, så lenge man forholder seg til
makstiden og eventuelle øvrige vilkår på stedet, skriver nemnda i vedtaket,
hvor bilføreren fikk medhold i klagen sin.