ONE-TOO-MANY-PARK: Bjørn Havnes satte ikke pris på regningen fra Onepark. Her er han med sin Fiat 500e.Foto: PRIVAT
Fikk ekstraregning:
Forlot p-plass på sekundet riktig – måtte betale
Bjørn Havnes sjekket ut fra parkeringen nøyaktig i det sekundet den gikk ut. Men Onepark måler tiden ned i tusendeler av et sekund, og dermed ble pensjonisten pålagt å betale.
Parkeringsavgiften dukket opp etter at han og kona hadde besøkt auksjonsfirmaet Blomqvist på Fornebu
i Bærum. Der fant de en plass til sin Fiat 500e, og registrerte seg på en
skjerm som ga 45 minutter gratis parkering, til klokken 14.20.
Da denne perioden var ute, dro ekteparet.
Ifølge Havnes’
egen klokke – og meldingen han fikk fra Onepark – forlot paret plassen 49 sekunder
etter angitt tid, nøyaktig klokken 14.20,49.
Først reagerte han derfor på å betale 23 kroner for 49
sekunder.
Annonse
725 tusendeler
Da Motor tok kontakt med Onepark, viste det seg likevel at
marginene var mindre enn som så. Mye mindre.
– Dette kjøretøyet kjørte ut under ett sekund etter utløp av
valideringen via Tap 'n' Park. Gratis kundeparkering på 45 minutter er dermed
overskredet, opplyser Oneparks markedssjef og pressekontakt Mona Elisabeth
Gladhus.
Hun illustrerer med dette bildet fra selskapets logg:
Som du ser: Parkeringstiden var passert med 725 tusendeler
av et sekund.
Ble refundert
Etter at Motor tok kontakt, fikk Havnes sine 23 kroner
tilbake.
Gladhus fulgte opp med denne opplysningen:
– Vi har nå satt opp en ekstra utkjøringsmargin for denne
spesifikke løsningen, slik at vi unngår slike særtilfeller fremover.
Motor har spurt om
hvor mange av Oneparks punkter som har samme system,
om disse også er endret, og
hva selskapet gjør overfor kunder som har opplevd det samme, men ikke klager til Onepark eller medier.
Det svarer ikke Onepark på, i detalj.
– Vi
har mange slike løsninger rundt i Norge og har ikke opplevd noen problem med
disse, og vi mottar sjeldent klager. Vi oppfordrer kunder til å ta kontakt med
kundeservice, dersom man mener mottatt faktura eller belastning ikke stemmer, skriver
Gladhus i en epost.
Annonse
Vil ha slutt på overbetaling
Bjørn
Havnes, på sin side, mener at hele praksisen med «påbegynt tid» er klar for
skraphaugen.
– Det irriterer voldsomt å måtte betale for en
time når man har parkert i 40 minutter, særlig med de prisene
parkeringsselskapene tillater seg å ta. Overbetaling skjer ofte, sier pensjonisten.
Han viser til at de tekniske løsningene for lengst er på plass.
– Moderne
teknologi med skiltregistrering tillater tidsmåling ned til en hundredel av et sekund,
hvilket fremgår av registreringen av min bil ved Technopolis. Betalingen skulle
ha stoppet ved at man kjører ut fra parkeringen. End of story, sier han.