TAKBOKS-PROBLEM: Stig K. Johansen og hans Tesla Y med den påmonterte takboksen.Foto: PRIVAT
«NAF-Benny» flau på Teslas vegne:
Tesla nektet å reparere med takboksen på
Stig K. Johansen reiste 1500 kilometer til Tesla-verkstedet for å få rettet feil og mangler på den nye bilen sin. Men Tesla Skøyen nektet å ta den inn, fordi det var takboks på bilen.
– Jeg er en sindig mann. Men han som sa det til meg, fikk
et krasjkurs i nordnorsk språkbruk, sier Stig K. Johansen.
Han og kona bor på Andenes i Nordland, mange timers
kjøring unna nærmeste Tesla-verksteder i Bodø og Tromsø. Derfor bestemte paret
seg for å bestille time hos Tesla på Skøyen i Oslo, da de likevel skulle til
Oslo på en familiesammenkomst.
De trengte å få utført flere reklamasjonsarbeider på sin
nye Tesla Y, som de overtok i desember i fjor.
Ble oppringt
Ved levering på Skøyen så Johansen selv at innkjørselen til parkeringsanlegget hvor bilen skulle settes, var for lav for bilen og
takboksen hans.
– Men servicemedarbeiderne var svært behjelpelige, og sa
de kunne kjøre bilen direkte inn i verkstedet.
Noen timer senere, rundt halv to på ettermiddagen, ble
Johansen plutselig oppringt.
– Da sa de at de ikke kunne utføre reparasjonen på grunn
av takboksen og høyden i verkstedhallen.
Det er en standard Thule-boks som er enkel å ta av, og han
spurte om verkstedet kunne gjøre det. Verkstedet sa nei.
– Jeg tilbød meg å komme og ta den av selv. Da sa de
at jeg måtte ta med meg takboksen. Jeg svarte at jeg ikke så det som
mulig å ta med takboksen på trikken. Men jeg sa jeg kunne sette meg utenfor
verkstedet og passe på boksen.
Tesla ville imidlertid ikke ha takboksen liggende på sitt
område mens bilen skulle repareres. Bilen ble ikke reparert denne fredagen.
– Flau
– På vei ned ble jeg kontaktet igjen om at det ikke
lenger var tid til å reparere, og at jeg måtte bestille en ny timeavtale.
Verkstedet mente jeg hadde gjort en feil, fordi jeg hadde installert det de
kalte ekstrautstyr på bilen.
Motor har spurt Tesla Norge hva de synes om Johansens
opplevelse. Tesla har ikke svart.
Men den erfarne bilmannen Benny Christensen reagerer.
– Er det mulig. Dette er det bare Tesla som får til.
Maken til arroganse, sier Christensen.
Han har tidligere jobbet på flere bilverksteder. Nå er
han teknisk konsulent i NAF, etter mange år som journalist i «Broom» på TV 2.
– Jeg blir trist og lei meg på kundens vegne, og jeg blir
som tidligere kundemottaker flau på Teslas vegne.
Annonse
Avvist
Stig K. Johansen fikk ny time påfølgende mandag. Men heller
ikke på mandagen ble bilen ferdig. Først tirsdag ettermiddag kunne bilen
hentes.
Ved henting viste det seg også at det kun var et vannskadet
kamera som var reparert. De øvrige reklamasjonene ble avvist.
Johansen er sjokkert over servicen og Teslas
opptreden. Han tok selv en titt på takhøyden i verkstedhallen, og forstår ikke
hvordan takboksen skulle hindre reparasjon.
I ettertid spekulerer han også på om det er en annen
årsak enn montert takboks som egentlig var problemet.
– Jeg la merke til at det helt til tirsdag sto i appen min at de ventet på deler til kamerareparasjonen.
– Må være smidige
Motor har stilt Tesla Norge flere spørsmål om Johansens
opplevelse:
Hva tenker Tesla Norge om dette?
Kunne Tesla Skøyen gjort noe annerledes?
Er det slik at biler ikke kan ha takboks på ved levering
verksted? Må den fjernes?
Hva annet må eventuelt fjernes før et verkstedbesøk?
Tesla har ikke svart.
Benny Christensen etterlyser forståelse og fleksibilitet
fra Tesla.
– Noen bør kanskje sendes på kurs i viktigheten av god
kundebehandling.
– Er det slik at biler ikke kan ha takboks på ved
levering verksted? Må dette fjernes?
– Jeg har aldri vært borti dette, eller hørt om det
tidligere. Jeg har forståelse for at det kanskje i noen tilfeller reduserer
løftehøyden på bilen ved bruk av noen typer løftebukk. Men da må man løse dette
på en smidig måte.
Annonse
Krever kompensasjon
Stig K. Johansen og kona måtte ta seg ekstra fri to dager
hver fra jobbene sine før de kunne reise de 1500 kilometerne tilbake til Andenes.
Han prøvde å be om litt gratis lading fra Tesla som
kompensasjon, men ble kontant avvist.
– Da jeg gjentok kravet, fikk jeg beskjed om at det var
en endelig avgjørelse. Etter det var det ikke lenger mulig å kommunisere med
Tesla om dette. Det gikk ikke å trykke «svar» i appen.
Tesla-eieren på Andenes nekter å gi seg.
– Jeg vil kreve kompensasjon for tapt arbeidsfortjeneste
i to dager for meg og kona, sier Johansen. Han er rektor på et senter for
voksenopplæring, mens kona er sykepleier.
– Uvanlig
Tesla har heller ikke besvart Motors spørsmål om kompensasjon.
Benny Christensen i NAF mener Teslas opptreden er uvanlig.
– Og takk og pris for det. Dessverre
har vi en noen medlemshenvendelser hit til NAF rundt det jeg vil kalle for
«slett kundebehandling». Det er noen få som går igjen ganske ofte. Tesla er en
av dem.