TAKBOKS-PROBLEM: Stig K. Johansen og hans Tesla Y med den påmonterte takboksen.

«NAF-Benny» flau på Teslas vegne:

Tesla nektet å reparere med takboksen på

Stig K. Johansen reiste 1500 kilometer til Tesla-verkstedet for å få rettet feil og mangler på den nye bilen sin. Men Tesla Skøyen nektet å ta den inn, fordi det var takboks på bilen.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg er en sindig mann. Men han som sa det til meg, fikk et krasjkurs i nordnorsk språkbruk, sier Stig K. Johansen.

Han og kona bor på Andenes i Nordland, mange timers kjøring unna nærmeste Tesla-verksteder i Bodø og Tromsø. Derfor bestemte paret seg for å bestille time hos Tesla på Skøyen i Oslo, da de likevel skulle til Oslo på en familiesammenkomst.

De trengte å få utført flere reklamasjonsarbeider på sin nye Tesla Y, som de overtok i desember i fjor.

Ble oppringt

Ved levering på Skøyen så Johansen selv at innkjørselen til parkeringsanlegget hvor bilen skulle settes, var for lav for bilen og takboksen hans.

– Men servicemedarbeiderne var svært behjelpelige, og sa de kunne kjøre bilen direkte inn i verkstedet.

Noen timer senere, rundt halv to på ettermiddagen, ble Johansen plutselig oppringt.

– Da sa de at de ikke kunne utføre reparasjonen på grunn av takboksen og høyden i verkstedhallen.

På trikken

Det er en standard Thule-boks som er enkel å ta av, og han spurte om verkstedet kunne gjøre det. Verkstedet sa nei.

– Jeg tilbød meg å komme og ta den av selv. Da sa de at jeg måtte ta med meg takboksen. Jeg svarte at jeg ikke så det som mulig å ta med takboksen på trikken. Men jeg sa jeg kunne sette meg utenfor verkstedet og passe på boksen.

Tesla ville imidlertid ikke ha takboksen liggende på sitt område mens bilen skulle repareres. Bilen ble ikke reparert denne fredagen.

Benny Christensen

– Flau

– På vei ned ble jeg kontaktet igjen om at det ikke lenger var tid til å reparere, og at jeg måtte bestille en ny timeavtale. Verkstedet mente jeg hadde gjort en feil, fordi jeg hadde installert det de kalte ekstrautstyr på bilen.

Motor har spurt Tesla Norge hva de synes om Johansens opplevelse. Tesla har ikke svart.

Men den erfarne bilmannen Benny Christensen reagerer.

– Er det mulig. Dette er det bare Tesla som får til. Maken til arroganse, sier Christensen.

Han har tidligere jobbet på flere bilverksteder. Nå er han teknisk konsulent i NAF, etter mange år som journalist i «Broom» på TV 2.

– Jeg blir trist og lei meg på kundens vegne, og jeg blir som tidligere kundemottaker flau på Teslas vegne.

Avvist

Stig K. Johansen fikk ny time påfølgende mandag. Men heller ikke på mandagen ble bilen ferdig. Først tirsdag ettermiddag kunne bilen hentes.

Ved henting viste det seg også at det kun var et vannskadet kamera som var reparert. De øvrige reklamasjonene ble avvist.

Johansen er sjokkert over servicen og Teslas opptreden. Han tok selv en titt på takhøyden i verkstedhallen, og forstår ikke hvordan takboksen skulle hindre reparasjon.

ANDENES-SKØYEN: Nesten 1500 km, én vei.

I ettertid spekulerer han også på om det er en annen årsak enn montert takboks som egentlig var problemet.

– Jeg la merke til at det helt til tirsdag sto i appen min at de ventet på deler til kamerareparasjonen.

– Må være smidige

Motor har stilt Tesla Norge flere spørsmål om Johansens opplevelse:

  • Hva tenker Tesla Norge om dette?
  • Kunne Tesla Skøyen gjort noe annerledes?
  • Er det slik at biler ikke kan ha takboks på ved levering verksted? Må den fjernes?
  • Hva annet må eventuelt fjernes før et verkstedbesøk?

Tesla har ikke svart.

Benny Christensen etterlyser forståelse og fleksibilitet fra Tesla.

– Noen bør kanskje sendes på kurs i viktigheten av god kundebehandling.

– Er det slik at biler ikke kan ha takboks på ved levering verksted? Må dette fjernes?

– Jeg har aldri vært borti dette, eller hørt om det tidligere. Jeg har forståelse for at det kanskje i noen tilfeller reduserer løftehøyden på bilen ved bruk av noen typer løftebukk. Men da må man løse dette på en smidig måte.

Krever kompensasjon

Stig K. Johansen og kona måtte ta seg ekstra fri to dager hver fra jobbene sine før de kunne reise de 1500 kilometerne tilbake til Andenes.

Han prøvde å be om litt gratis lading fra Tesla som kompensasjon, men ble kontant avvist.

– Da jeg gjentok kravet, fikk jeg beskjed om at det var en endelig avgjørelse. Etter det var det ikke lenger mulig å kommunisere med Tesla om dette. Det gikk ikke å trykke «svar» i appen.

Tesla-eieren på Andenes nekter å gi seg.

– Jeg vil kreve kompensasjon for tapt arbeidsfortjeneste i to dager for meg og kona, sier Johansen. Han er rektor på et senter for voksenopplæring, mens kona er sykepleier.

– Uvanlig

Tesla har heller ikke besvart Motors spørsmål om kompensasjon.

Benny Christensen i NAF mener Teslas opptreden er uvanlig.

– Og takk og pris for det. Dessverre har vi en noen medlemshenvendelser hit til NAF rundt det jeg vil kalle for «slett kundebehandling». Det er noen få som går igjen ganske ofte. Tesla er en av dem.