KLIKKVINNERE: To ganske forskjellige biler!

Vi drømmer oss bort:

Her er bilannonsene som fikk flest klikk i 2021

På fjorårets klikktopp på Finn.no ligger flere biler som er sjelden å se på norske veier. Aller øverst tronet Koenigsegg CCXR fra 2008, til den nette sum av 15 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

Fjorårets mest solgte bruktbil var en Volkswagen Golf, deretter fulgte Volkswagen Passat på andreplass og BMW 3-serie på tredjeplass.

Men når det gjelder antall klikk hos finn.no, er det helt andre regler enn behovene til folk flest i hverdagen som teller.

– Ja, det er helt korrekt. Er det en Ferrari, en Maserati eller en Lamborghini, får denne type biler flere klikk enn eksempelvis en variant av Volkswagen. Så bilene det klikkes på, har ikke noe med det folk flest faktisk kjøper å gjøre, sier Terje Dahlgren, forretningsutvikler i FINN Motor.

Nordmenn elsker altså å drømme seg bort i dyre og eksklusive luksusbiler på nett.

NOE HELT SPESIELT: Dette skal være den eneste Koenigsegg CCXR i Norge. Den er ennå ikke solgt, men annonsen er for øyeblikket deaktivert, og eieren kan glede seg over den spesielle bilen – med en spesiell pris – en stund til. Se annonsen her.

Forskjell på klikk og salg

Det stemmer godt overens med andreplassen på klikklista for 2021.

Dette var en Rolls-Royce Cullinan fra 2020, som sammenlignet med Koenigsegg framsto som det rene røverkjøpet, til 5.990.000 kroner. Den hadde gått litt over 10.000 kilometer og endte opp med 322.798 klikk, mens kongen på haugen hadde gått 52.000 kilometer og fikk 426.013 klikk.

Dahlgren forteller at de generelt ikke vet om biler er solgt, eller om annonsene eventuelt er blitt deaktivert.

Men det han vet, er at hele 1,8 millioner nordmenn er innom FINN Motor hvert år, mange av dem flere ganger.

– Hvem er disse?

«HAPPY CAMPER»: Navnet i seg selv frister, og bilen fant sin kjøper. Den var også den billigste blant de 10 bilene som fikk flest klikk på Finn.no i fjor. Se annonsen her.

– Det er over 70 prosent menn, hvis vi ser på klikktall fra siste kvartal i fjor. Og oversikten fra hele 2021 viser at over 70 prosent bruker mobil når de ser på bilannonser.

Retro på tredje

På tredje plass på topp 10-lista fulgte noe helt annet:

En Oldsmobile Delta «happy camper» fra 1978 som hadde 69.907 kilometer på baken og lå ute for 51.138 kroner.

Deretter fulgte nok en luksusbil på fjerdeplass, en Cadillac Escalade Luxury Premium Platinum 6,2 liter V8 med 420 hestekrefter og svært få kilometer kjørt. Årsmodell 2021, pris 2.595.000 og 154.331 klikk.

Hakk i hæl, sånn klikkmessig, men ikke prismessig, fulgte en Bentley Continental GT 6.0 W12, som hadde gått 99.000 kilometer og kostet 449.707 kroner. Klikk: 146.225.

Flere biler til millioner

På de neste fem plassene følger også det som for mange vil være gjeve biler, om enn noen litt mer eksklusive enn andre.

Som en Rolls-Royce Wraith V12 632HK Starlight fra 2016 med til 2.949.000 (18.000 km), deretter en Volvo XC90 D5 med 225 hestekrefter, modell Inscription AWD, også den fra 2016 (76.000 km), lagt ut for 599.999 kroner – før det igjen blir snakk om millioner av kroner på sjuendeplass, da en Audi RS7 fra 2020 med diverse ekstrautstyr og 3500 kjørte kilometer står listet til 2.349.900 kroner.

En Chevrolet Corvette C8, Z-51 Performance, 3 LT, fra samme år og nesten ingen kilometer kjørt, ville eieren ha 1.990.000 for.

Alle over hundretusen klikk

Mens nummer ti på lista, en Mercedes-Benz GLS 63 AMG BRABUS 700 fra 2021 med 4000 kilometer tilbakelagt, var listet til 3.500.000 kroner. Denne bilen fikk 103.675 klikk.

Mens de fire andre fikk, i stigende rekkefølge, 110.012, 110.185, 126.825 og 136.006 klikk.

Ingen av bilene på klikktopplista var å finne på oversikten over de 10 mest solgte bruktbilene i fjor ...

– Hvor mange besøk får en gjennomsnittsannonse for bil?

– Hver annonse fikk i snitt 1076 besøk. Men vi ser at antall klikk per bil varierer fra merke til merke. Eksempelvis er BMW-kjøperen mer aktiv i kjøpsprosessen enn kjøperen til mange andre merker. Vi antar at dette har med interesse for bil, samt merkelojalitet, å gjøre. Større interesse for bil betyr flere søk på flere objekter og gjerne innenfor samme merke, sier Terje Dahlgren.

Mest lest på Motor.no: