TRYGT: Stillbilde fra video fra Easee som viser hvordan kundene bytter deler av ladeboksen selv.
Foto: EASEE
Myndighetene snudde:
Helt greit å bytte deler av ladeboks
Først var sikkerhetsmyndighetene skeptiske, men etter et møte med Easee snudde de. DSB og Nkom synes nå det er helt greit at Easee-kundene demonterer og bytter deler av ladeboksen selv.
Tidligere i vinter fortalte Motor om Øyvind Norlén, som
opplevde at deler
av innmaten i ladeboksen hans smeltet.
Easee-kunder som opplever skader på ladeboksen, får
beskjed om å skifte denne selv – dersom det kun er fremre del av ladeboksen som
er skadet, og ikke bakplaten, som kun elektrikere kan skifte.
Ladeboksprodusenten Easee mener sikkerheten er godt ivaretatt. De har laget
en video som kundene
skal se på før de selv skifter ut den skadede delen.
– Dette er ikke elektrikerarbeid. Hvem som helst kan
gjøre det, har kommunikasjonssjef Martin Langeland tidligere uttalt til Motor.
– Vi ville aldri bedt en ufaglært person utføre arbeid
som skal utføres av en fagperson, la han til.
Snudde etter møte
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) var
først ikke enig med Easee.
De reagerte på at kunder bes om å skifte deler av
ladeboksen selv, da Motor spurte tidligere i vinter.
– DSB vil kontakte Easee, skrev seksjonssjef Jon Eirik
Holst i DSB i en epost til Motor.
Etter et møte med Easee og Nasjonal
kommunikasjonsmyndighet (Nkom), har DSB nå snudd.
– Easee har laget et modulbasert utstyr, og vi har
reagert på dette tidligere. 25. januar hadde DSB et møte med Easee og Nkom,
hvor sikkerheten rundt prosedyren med å skifte ble beskrevet av Easee. De
forklarte hvordan sikkerheten er ivaretatt under denne operasjonen, skriver
Holst i DSB i en epost gjennom pressevakten sin.
– Detekterer varme
DSB og Nkom mener den fysiske utformingen av Easee-laderne
sikrer at kontaktflatene «er i riktig posisjon for å unngå varmgang».
– Sensorer detekterer varme og stenger ned produktet om
nødvendig for å hindre brann, sier Holst.
Elektroingeniør og rådgiver Jan Tore Gjøby i NAF har
tidligere uttalt seg svært kritisk om Easees ladeboks. Nå aksepterer han
sikkerhetsmyndighetens konklusjon.
– Når DSB sier at de er betrygget, så forholder vi oss
til det. Det er positivt at DSB tar en aktiv rolle opp mot produsentene av
ladebokser, og får avklaringer der de har spørsmål, sier Gjøby til Motor.
Omsetningsforbud
Easee har vært i hardt vær det siste året etter at det
svenske Elsäkerhetsverket i fjor la ned omsetningsforbud av Easee-ladere i
Sverige.
De svenske elsikkerhetsmyndighetene har gitt Easee frist til mars med å finne en løsning for ladeboksene som allerede er installert i Sverige. Hvis det ikke skjer, kan myndighetene komme med ytterligere tiltak.
Striden om salgsforbudet skal etter planen behandles i
förvaltningsretten i Karlstad til våren.
Det er foreløpig ikke avklart om Easee kan få
omsetningsforbud i hele EØS-området, som Norge er en del av. Inntil det blir
avklart, anbefaler norske myndigheter å bruke laderne som normalt.