LADEPROBLEMER: Nå har Øyvind Norlén fått installert ny ladeboks, slik at han kan lade sin røde Jaguar I-Pace uten problemer.Foto: PRIVAT
DSB reagerer:
Elbil-lader gikk i rødt og innmat smeltet
Da elbilen til Øyvind Norlén begynte å lade svært sakte, tok han av dekselet på ladeboksen. – Synet som møtte meg der, overrasket meg, sier han. DSB reagerer.
Oppdatert 26.01 kl 11.22 med utfyllende svar fra Easee, se lengre ned i saken.
Øyvind Norléns problemer med ladeboksen fra den norske
produsenten Easee begynte gradvis før jul.
– Vi merket at bilen ladet sakte. Vi greide rett og slett
ikke å få ladet bilen helt opp. Det tok svært lang tid.
Plutselig en dag fikk han varsel på appen til Easee om at
det er registrert høy temperatur i ladeboksen. Samtidig så han at ladeboksen
lyste rødt – og slo seg av.
Da han tok av dekselet, så han at det har gått varmgang i
ladeboksen. På bildene ser man at deler av innmaten har smeltet.
– Vi ble både overrasket og usikre, sier han.
Svakhet eller feil
Den første tanken til han og kona, var at det er bra
ladeboksen er montert på en betongvegg, og ikke på en brennbar trevegg.
– Ingen sikringer gikk hos oss. Det elektriske vernet i
laderen har virket, men det er jo ubehagelig at det går varmgang på denne
måten.
Det er elektroingeniør og rådgiver Jan Tore Gjøby i NAF
enig i.
– Det er veldig bra at overvåkningen i ladestasjonen har
fanget opp at det er en feil. Etter det jeg kan se av bildene, kommer ikke
varmgangen fra kablene og dermed på grunn av monteringen til elektrikeren. Da
er det trolig en produksjonssvakhet, at laderen er underdimensjonert, eller en produksjonsfeil
med laderen.
Annonse
Mer graverende
– Hvor skummelt er dette?
– Når det går varmgang, er det fare for at det kan ta fyr.
Men når det stoppet så tidlig som her, har det ikke vært brannfare. Jeg har
sett andre eksempler med samme lader som har vært mer graverende, sier Gjøby.
På Facebook-siden til eiere av Easee-ladere har flere
andre kunder meldt om lignende opplevelser nå nylig. Jan Tore Gjøby kjenner
godt til elbilladerne fra Easee, som han er svært kritisk til.
– Kan det være noe feil med Norléns bil?
– Nei.
– Bør ikke oppstå
Også Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB)
reagerer.
– Her ser
det ut til at produktet har oppdaget en varmgang og stengt av strømmen. Vi
tenker det er bra at situasjonen er oppdaget tidlig, og håndtert uten at en
farlig situasjon har oppstått, sier seksjonssjef Jon Eirik Holst i DSB til
Motor.
– Hva
synes DSB om at det går varmgang i en ladeboks på denne måten?
– Dersom
produktet er brukt og håndtert etter produsentens anbefalinger, skal det tåle
den belastningen det er ment å bli utsatt for. En varmgang som dette bør ikke
oppstå.
Les lenger ned hva Easee sier.
Annonse
Omsetningsforbud
Easee har vært i hardt vær det siste året etter at det
svenske Elsäkerhetsverket i fjor la ned omsetningsforbud av Easee-ladere i
Sverige.
Striden om salgsforbudet skal etter planen behandles i
förvaltningsretten i Karlstad til våren.
Det er foreløpig ikke avklart om Easee kan få
omsetningsforbud i hele EØS-området, som Norge er en del av. Inntil det blir
avklart, anbefaler norske myndigheter å bruke laderne som normalt.
Til bunns
Kommunikasjonssjef
Martin Langeland i Easee sier de tar hendelsen på alvor.
– Hvorfor
kunden har opplevd varmgang i sin lader, vil vi komme til bunns i når vi mottar
den defekte laderen. Vi har gode rutiner på å følge opp de få laderne som
opplever feil, og bruker all data for å forhindre at det skal skje igjen, sier
han.
– Hvor
mange ladebokser har dere byttet etter varmgang og etter lignende tilfeller?
– Våre
tall viser at det er ca 0.08 prosent av våre installerte ladere som
returneres på grunn av feil på produktet.
Annonse
– Ekstra sikkerhet
Langeland
understreker at Easee er opptatt av sikkerhet.
– Varmgang
kan oppstå i alle elektriske apparater. Derfor er våre produkter utarbeidet med
ekstra sikkerhetsmekanismer. Ladeboksene har en rekke sensorer som oppdager
temperaturavvik. Skulle det skje, vil kunden bli varslet om feil, og produktet
vil slutte å lade lenge før det utgjør noen reell risiko, sier han, og legger
til:
– I dette tilfellet har sensorene gjort jobben sin.
Vil ikke
spekulere
Motor har også stilt Easee disse tre konkrete spørsmålene:
Hva er
Easees kommentar til at NAF påstår at det er en produksjonssvakhet, at laderen
er underdimensjonert, eller at det er en produksjonsfeil med laderen?
Hva er
Easees kommentar til at DSB sier at en varmgang som dette ikke bør oppstå?
Hva mener
Easee om det bildene viser?
Til dette
svarer Easee følgende:
– Bildet
viser at det har vært varmgang i laderen. Dette er noe som er en risiko med
alle elektriske produkter. Det er derfor vi har ekstra sikkerhetsmekanismer i
våre ladere. Som en ansvarlig produsent spekulerer vi ikke i årsak basert
på et bilde. Vi kaller inn produktet og gjør grundige undersøkelser. På
generelt grunnlag kan vi si at Easee svært sjeldent har feil med sine ladere,
sammenlignet med bransjestandard, sier Martin Langeland, og legger til:
– Vi er
også glade for at kunden har valgt å installere ny Easee-lader.
Annonse
– Rapportér
Jan Tore Gjøby i NAF oppfordrer kunder som opplever det
samme som Norlén, om å rapportere det til DSB på Farligeprodukter.no.
– Det er viktig. Ta bilder av produktet, og hvis mulig
behold det for eventuelle videre undersøkelser, sier Gjøby.
Øyvind Norlén sier han og kona lenge vurderte om de
heller skulle få en annen lader fra en annen produsent.
– Kanskje smelter jo også den nye. Men til slutt valgte
vi å montere den vi fikk av Easee, sier han.
● Jan Tore Gjøby er ansatt i Norges Automobil-Forbund (NAF). NAF er Motors eier og utgiver. Motor har full redaksjonell frihet, i tråd med Redaktørplakaten.