I ARBEID: Produksjonen av Audi Q4 har startet i gamle DDR. Bilen lanseres i april.

Q4 lanseres i april:

Har startet produksjonen av Audis neste elbil

Audi har startet produksjonen av sine nye elbil – side om side med VW ID.4 på fabrikkgulvet i Zwickau. Audi Q4 e-tron lanseres i april, med leveringsstart i sommer.

Publisert

Q4 lages ikke bare av samme konsern på samme fabrikk som ID.4. Den vil ha betydelige likhetstrekk med VW ID.4 og Skoda Enyaq også når det kommer til design og teknologi.

ID.4 og Enyaq er dessuten priset såpass høyt at det neppe er grunn til å forvente en dramatisk annerledes prislapp på Audis mellomstørrelse-SUV. Med 77 kwt batteri starter både ID.4 og Enyaq et stykke over 400.000 kroner.

KØ: Audi Q4 e-tron bygges med samme karosseristruktur som VW ID.4 og Skoda Enyaq.

Q4 er første modell som ikke bærer VW-logoen ved dagens Zwickau-fabrikk, men tilbake i 1909 ble de første Audiene laget nettopp her. Zwickau-anlegget er kraftig ombygget de siste årene for å bli en spydspiss i VW-konsernets elbilproduksjon.

Holder skjema

Audi har holdt tidsskjemaet for produksjonsstart, og forventer å kunne leverere de volumene som er planlagt – uten at disse er kommunisert ennå.

– Samarbeidet med Audi og VW side om side i Zwickau demonstrerer de enorme synergiene vi kan ta ut på denne produksjonen innenfor Volkswagen-konsernet, sier Peter Kössler, styremedlem i Audi AG med ansvar for produksjon og logistikk.

Siden november har 200 Audi-medarbeidere vært på opplæring hos VW-kolleger ved Zwickau-anlegget, mens Audi skal lage elbiler også ved hovedfabrikkene i Neckarsulm og Ingolstadt.

Mer enn 20 elbiler

Q4 bygges på samme MEB-plattform som VW bruker på ID.3 og ID.4, en karosseristruktur som skal brukes på den bølgen av konsernets elbiler.

Audi har varslet mer enn 20 helelektriske modeller innen 2025, de første på premiumplattformen PPE (utviklet sammen med Porsche) kommer i 2022.

SAMMENKOBLET: Zwickau-fabrikken er historisk grunn for Audi.