KRITISK: Dekkekspert Nils Svärd skjønner ikke hvordan et merke som Volvo kan levere biler med helårsdekk.
KRITISK: Dekkekspert Nils Svärd skjønner ikke hvordan et merke som Volvo kan levere biler med helårsdekk.

Volvos elbiler leveres med helårsdekk:

– Volvo gambler med sikkerheten til unge sjåfører

Mannen bak Motors dekktester fatter ikke at Volvo utstyrer sine tunge og lynraske elbiler med helårsdekk. Sparetiltaket rammer først og fremst unge, urutinerte sjåfører, mener han.

Publisert

Alle nye elbiler fra Volvo kommer nå levert til Norge med helårsdekk. Motors lesere er trolig kjent med at disse dekkene ikke er bra nok under norske vinterforhold, noe også Volvo er tydelige på (les kommentar fra Volvo nederst i saken).

– Men de er heller ikke bra nok på sommerstid, fastslår Nils Svärd.

Forstår ikke

Han er dekkekspert i Vi Bilägare, og mannen som administrerer og overvåker de omfattende sommer- og vinterdekktestene som Motor publiserer to ganger i året.

Han forstår ikke at en bilprodusent som har fått så mye oppmerksomhet og suksess nettopp på grunn av sikkerhetsfokuset, nå kan akseptere reduserte krav til en av de viktigste sikkerhetsfaktorene på en bil.

– Det er ganske sikkert ikke Volvos egne dekkeksperter som vil ha helårsdekk, derimot sjefene som ser økonomien i dette, sier Svärd.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">NYE TIDER:</span> Med C40 (nærmest) og XC40 har Volvo startet elektrifiseringen. Men om de gjør det rette med å reduserer kravene til bilenes dekk, er en helt annen sak.
NYE TIDER: Med C40 (nærmest) og XC40 har Volvo startet elektrifiseringen. Men om de gjør det rette med å reduserer kravene til bilenes dekk, er en helt annen sak.

Sparer penger

Han ser for seg at Volvo kan spare masse penger på både logistikk, innkjøp og oppbevaring av felger og dekk, og ikke minst på noe så banalt som hjulskift til den store flåten av Care By Volvo-biler, der alt er inkludert i abonnementsprisen.

Og det er den siste kundemassen her som Svärd er mest opptatt av.

– Jeg vil tro at de som søker etter et så enkelt bihold som mulig, og som velger Care By Volvo, også er de minst bilinteresserte kjøperne, sier han.

På tvers av alt

Han tror kundegruppen til nye elektriske C40 i stor grad består av unge, urbane mennesker med ganske liten kjøreerfaring.

– Plutselig vil Volvo at disse unge voksne skal kjøre en stor SUV med 408 hester som veier 2,3 tonn, og som har så mye grep gjennom firehjulsdriften at man ikke merker at det er glatt før man må bremse eller svinge hardt. Det går på tvers av alle tanker rundt sikkerhet, sier Svärd.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">EKSPERTISE:</span> Her er Nils Svärd bak rattet i en Golf i en av sommerdekktestene. Det er ekstremt mye tall og annen informasjon som skal behandles under de omfattende testene.
EKSPERTISE: Her er Nils Svärd bak rattet i en Golf i en av sommerdekktestene. Det er ekstremt mye tall og annen informasjon som skal behandles under de omfattende testene.

Bremselengden

Stadig flere elbilprodusenter utvikler sommerdekk sammen med dekkprodusentene. Målet er å gjøre disse dekkene så lette og energieffektive som mulig for å øke rekkevidden.

Et av tiltakene er å redusere mønsterdybden for å få lavere rullemotstand. Det betyr at man går på akkord med det som etter de flestes oppfatning er et dekks viktigste egenskap: bremselengden.

– Lav rullemotstand er motpolen til kort bremselengde, bekrefter Svärd.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">RASKE OG TUNGE: </span>Med over 400 hester har C40 (t.v.) og XC40 krefter mange sjåfører ikke er vant til. Blant annet derfor bør dekkene være av ypperste kvalitet, mener dekkeksperten.
RASKE OG TUNGE: Med over 400 hester har C40 (t.v.) og XC40 krefter mange sjåfører ikke er vant til. Blant annet derfor bør dekkene være av ypperste kvalitet, mener dekkeksperten.

Betydelig forskjell

– Når Volvo hevder at helårsdekket har egenskaper tilnærmet et sommerdekk, sammenlikner Volvo med et sommerdekk spesiallaget for lavt forbruk. Altså et dekk med lite mønsterdybde og dårligere bremseegenskaper. Kjøper man et vanlig sommerdekk hos dekkforhandleren, uten Volvo-merking, merker man betydelig forskjell i kjøresikkerhet, sier han.

Dette er ikke unikt for Volvo. Alle bilprodusentene vil ha ned CO2-tallet eller øke rekkevidden på sine produkter. Her er dekkene en viktig bit i det store puslespillet.

Svärd påpeker også at helårsdekkene er blitt bedre de siste årene. I lavere temperaturer og i kraftig regn kan de faktisk være bedre enn sommerdekkene. Han ser for seg at de kan fungere bra i deler av Norge.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ANBEFALES: </span>Volvo er tydelig på at de anbefaler ekte vinterdekk til sine biler, ikke helårsdekk. Her en XC40 under den store elbilvintertesten til Motor/NAF
ANBEFALES: Volvo er tydelig på at de anbefaler ekte vinterdekk til sine biler, ikke helårsdekk. Her en XC40 under den store elbilvintertesten til Motor/NAF

Aldri fra Polestar

Dekkene gir derimot ikke samme kjøreopplevelse som gode sommerdekk. Og Svärd er forundret over at Volvo ønsker å dempe kjøregleden mange forbinder med lynhurtige biler som dette.

– Polestar ville aldri sluppet sine biler på helårsdekk. Tror Volvo at deres kunder er villige til å akseptere en dårligere kjøreopplevelse?

Volvo i Norge bekrefter at elbilene (XC40 og C40) og et utvalg ladbare hybrider vil leveres med Recharge-dekk fra fabrikk, og dermed erstatte sommerdekkene som tidligere har vært standard.

Anbefaler vinterdekk

Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo i Norge, påpeker videre at de har en tydelig anbefaling til norske kunder om bruk av vinterdekk i Norge. Han skriver dette i en epost til Motor:

«Vi anbefaler på det sterkeste at norske kunder utstyrer bilen sin med vinterdekk dersom bilen skal kjøres på norske veier i vintersesongen, og kundene kan velge dette som ekstrautstyr når de bestiller bil hos en autorisert Volvo-forhandler eller i Volvo Cars’ nettbutikk».