– Ingen har informert meg om at jeg måtte ta EU-kontroll. Hverken leasingselskapet eller merkeforhandleren, sier Hans Jørgen Eliassen i Trondheim.
Han har siden våren 2018 leaset en Audi Q7 gjennom Santander.
Personbiler må få utført EU-kontroll innen bilen er fire år gammel, og deretter hvert andre år. Eliassens bil er en importert bruktbil, som ble førstegangsregistrert høsten 2016. Den skulle dermed vært på EU-kontroll allerede i fjor høst.
– Hverken leasingselskapet Santander eller merkeforhandleren Møller har varslet meg, sendt meg sms eller skrevet til meg. Jeg har sjekket, sier Eliassen.
Stor var derfor forbauselsen da han like før høstferien ble stoppet i en politikontroll, og politimannen først nektet ham å kjøre videre, og i stedet holdt på å klippe skiltene av bilen.
Det er brukeren av kjøretøyet som er ansvarlig for at EU-kontroll blir utført. Men bruker av leasede kjøretøy får ikke beskjed direkte fra vegvesenet om EU-kontroll. Det får eieren, som er leasingselskapet.
– Når fristen for EU-kontroll er nært forestående, sender Statens vegvesen oss en melding om dette. Vi sender da en kopi til kundene i brev. Dersom kontroll fortsatt ikke foretas, sender vegvesenet oss et bruksforbud. Dette sendes også videre til kunden, forklarer Eskil Pedersen, nordisk kommunikasjonssjef i Santander Consumer Bank.
Eliassen hevder han ikke har fått disse brevene fra Santander.
– Nei, jeg har ikke fått dem.
Eskil Pedersen i Santander vil ikke svare på om Santander har sendt kunden brevene.
– Vi kan ikke kommentere konkrete kundeforhold, skriver han i en epost.
Annonse
– Har rutiner
Eliassen hevder han heller ikke er blitt varslet av merkeforhandleren Møller, som flere ganger har hatt bilen på service og reklamasjonsarbeider etter at bilforretningen som leverte ut bilen gikk konkurs.
Daglig leder David Sullivan ved Møller Bil Trondheim understreker at EU-kontroll er et forhold mellom leasingselskapet og myndighetene.
– Likevel har vi rutiner for å gjøre brukerne oppmerksomme på nært forestående EU-kontroll, dersom de har bilen inne hos oss når fristen nærmer seg. I dette tilfellet hadde ikke kunden kontakt med oss innenfor fire måneder før kontrollfristen, og den var inne hos oss igjen etter kontrollfristen, skriver Sullivan.
– Null forståelse
Eliassen er ikke fornøyd med Møller.
– Møller i Trondheim har hatt bilen inne hele fem ganger, senest for tre uker siden. Men heller ikke da ble jeg varslet av dem. De har jo tilgang til informasjon om EU-kontroll i sine datasystemer. Jeg møtte i stedet null forståelse og en total fraskrivelse av ansvar, sier Eliassen.
Da Eliassen ble stoppet i politikontrollen, var det like før skiltene ble klippet av bilen.
– Men heldigvis lot politimannen meg kjøre til merkeverkstedet for å få ordnet det.
Der fikk han etter litt frem og tilbake time allerede dagen etter.
– Da ble den heldigvis godkjent, uten anmerkninger, sier en lettet Eliassen.