PÅ EGEN TOMT: Hanne Bjerknes og familien våger nå nesten ikke å bruke parkeringsplassene, i frykt for enda flere bøter.

Kommunen nekter å gi seg:

Hanne får P-bøter på sin egen tomt

Kommunen krevde at Hanne Bjerknes og familien skulle opparbeide parkeringsplasser på egen eiendom. Nå bøtelegges familien av kommunen når de bruker parkeringsplassene.

Publisert

– Det er helt håpløst. Dette utfordrer rettsfølelsen vår, sier Hanne Bjerknes.

Den siste tiden har hun og familien hennes fått flere parkeringsbøter, selv om bilene deres står parkert på egen eiendom på Blindern i Oslo.

Parkeringsplassene ble opparbeidet etter krav fra Oslo kommune, som nå altså bøtelegger dem.

I 1990 krevde Oslo kommune at foreldrene til Bjerknes, som da sto som eiere av generasjonsboligen, skulle opparbeide seks parkeringsplasser på eiendommen sin, for på den måten å følge daværende parkeringsnorm.

Familien syntes seks plasser var unødvendig mange. Etter hvert godtok kommunen å redusere antallet til tre parkeringsplasser.

Familien sprengte vekk fjell, satte opp støttemur, og laget tre parkeringsplasser som går langs villaveien de bor ved. I mai 1990 fikk de formell godkjennelse for parkeringsplassene.

TRE BØTER: På ett minutt skrev parkeringsvakt «755» ut tre bøter til familiens tre kjøretøy.

Over 30 år

Men plutselig, godt over 30 år senere, begynner parkerings­vaktene fra Oslo kommune å utstede parkeringsgebyrer på 900 kroner for bilene som står parkert på de tre plassene.

Familien klaget, og de fikk strøket de første bøtene.

– Da skrev kommunen til oss at de etter en ny vurdering valgte å frafalle ileggelsene på grunn av vår forklaring og vår tilsendte dokumentasjon, forteller Bjerknes.

Men så snudde kommunen.

Ved neste bot kom det sammen med henleggelsen en beskjed om at neste bot etter det igjen ikke blir henlagt, hvis familien fortsetter å parkere på plassene sine.

Da bestemte familien seg for å ta saken til tingretten.

– Veldig tullete

I tingretten argumenterte Oslo kommune med at kommunen ikke kan ta hensyn til sitt tidligere vedtak.

Kommunen viser til at det er forbudt å parkere på den siden av veien hvor parkerings­plassene er opparbeidet. Forbudet omfatter også parkerings­plassene som ble godkjent i 1990, fordi kommunen nå anser at parkerings­plassene er en del av veien.

– Hele denne saken er veldig, veldig tullete. Først pålegger de oss å opparbeide parkeringsplasser. Deretter bøtelegger de oss for å bruke dem. Bilene våre står på vår tomt, og er ikke til hinder for andre, sier Hanne Bjerknes.

Hun blir stille et par sekunder, før hun legger til:

– Vi synes ikke kommunen oppfører seg hyggelig mot oss.

Det hører med til historien at familien også eier et område på den andre siden av veien, og tidligere også der hvor veien går – før denne delen av tomta ble ekspropriert.

«Åpenbart»

Kommunen fikk ikke medhold i tingretten. Oslo tingrett gir i kjennelsen sin Bjerknes og familien fullt medhold. Tingretten påpeker at det spesielle med denne saken er at det er gitt en tinglyst rett til å opparbeide og bruke parkeringsplassene.

Tingretten skriver at Bjerknes og hennes familie dermed «åpenbart» har retten på sin side, og at familien må kunne forholde seg til kommunens tidligere beslutninger og vedtak.

Kommunen er dømt til å dekke familiens saksomkostninger, i tillegg til sine egne.

Anker

Men kommunen gir seg ikke. Oslo kommune nekter å akseptere kjennelsen fra tingretten og har nå anket den inn for Borgarting lagmannsrett.

– Jeg har fått et skriv hvor det står at jeg er saksøkt, med Oslo kommune ved ordføreren som motpart, sukker Hanne Bjerknes.

– Vi synes det er leit at kommunen bruker så mye ressurser på en sak hvor vi bare har fulgt kommunes pålegg om å opparbeide parkeringsplasser.

– Feilaktig

Oslo kommune mener Oslo tingrett har tolket lovverket feil.

– Oslo kommune mener at kjennelsen bygger på feilaktig rettsanvendelse, noe som også er gjengitt i vår anke, skriver pressevakt Bård Eion Flaen i bymiljøetaten i Oslo kommune i en epost til Motor.

– Hvorfor bøtelegges familien for å ha oppfylt krav om opparbeidelse av parkeringsplassene?

– Parkeringsgebyr er ikke ilagt for at disse plassene er opparbeidet, men fordi plassene er opparbeidet på et areal som er å anse som en del av offentlig vei. Denne delen av veien er skiltet med parkeringsforbud. Dette skiltede forbudet var også på stedet før Oslo kommune ble delegert skiltmyndighet for det kommunale veganlegget, skriver Flaen.