KRAV: EU hadde i utgangspunktet nye utslippskrav i 2025, de har blitt utsatt, men produsenter i faresonen sikrer seg med å handle kvoter fra andre.

Kjøper seg fri fra bøter:

Godkjenner kjøp av utslipp­skvoter

Bilmerkene som forventer å bomme på utslippskravene i EU, finner løsningen hos andre produsenter.

Publisert

Teslas utslippspool for EU i 2025 er nå offisiell, med Honda og Suzuki som denne måneden har sluttet seg til Stellantis, Ford, Toyota, Mazda og Subaru. Alle disse merkene skal kjøpe utslippskreditter fra den amerikanske bilprodusenten, melder Automotive News.

Det andre godkjente samarbeidet administreres av Mercedes-Benz, og inkluderer flere Geely-merker: Volvo, som forventes å være godt under sine CO2-mål; Polestar, som kun selger elbiler; og Smart som er i et samarbeid mellom Mercedes og Geely, som også kun selger elektriske biler i Europa.

Les også: BMW er positive til EUs utslipps­krav

EUs CO2-utslippsmål for 2025 er 15 prosent lavere enn nivåene fra 2021.

Det er anslått at bilprodusentene må ha en andel på minst 20 prosent elbiler for å klare kravet.

Markedsandelen for elbiler i 2024 var omtrent 14 prosent. Å ikke nå målet resulterer i en bot på €95 per gram CO2 over grensen per kjøretøy.

Bilprodusentene fikk en utsettelse på kravene da EU-kommisjonen foreslo å tillate et treårs­vindu for å nå 2025-målene tidligere i mars.

Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt: