ANKLAGET KUNDE: Gjensidige hevdet at bilkunden løy.
Foto: GEIR RØED
Tapte i retten:
Gjensidige nektet utbetaling og anmeldte bileier
– Det er interessant å oppleve hvor langt utrederne til forsikringsselskapene er villige til å gå, sier Porsche-eieren som ble nektet oppgjør av Gjensidige.
En vårdag for nesten tre år siden kolliderte en annen bil
med mannens Porsche Cayenne, som sto parkert.
Mannen i 40-årene sendte inn skademelding til sitt forsikringsselskap
Gjensidige. Men de ville ikke betale ut forsikringsoppgjøret til mannen.
De hevdet at mannen løy.
Ikke bare ville Gjensidige nekte utbetaling. De ville si
opp alle mannens forsikringsavtaler, nekte ham for alltid å være kunde hos dem,
og kreve penger for utredningen de mente de måtte gjøre.
– Men jeg har erfaring med forretningsvirksomhet og
advokater. Hvis jeg ikke hadde hatt det, ville jeg neppe klart å stå imot, sier
eieren av Porschen til Motor.
Egne eksperter
Gjensidige allierte seg med et av de andre store
forsikringsselskapene, Storebrand, som var forsikringsselskapet til eieren av
bilen som kjørte inn i Porschen.
De to forsikringsselskapene innhentet en sakkyndig
vurdering fra et ingeniørfirma, som konkluderte med at skadene på bilene ikke
var forenlige med hendelsesforløpet som ble beskrevet i skademeldingen.
Porsche-eieren engasjerte sine egne eksperter, som
konkluderte med at kollisjonen kan ha vært slik han hevdet.
Gjensidige gikk også til det skritt å politianmelde
Porsche-eieren. Men etter å ha etterforsket påstandene, konkluderte politiet med
at det ikke var bevist noe straffbart. Politiet henla anmeldelsen.
– Mangler
Da Gjensidige fortsatt ikke ville snu, engasjerte
Porsche-eieren med en ca 10 år gammel Cayenne enda et sakkyndig firma – som konkluderte
med at Gjensidiges innleide ingeniørfirma har mangler i sin rapport, og at den
er basert på uriktige forutsetninger.
Også det nye ekspert-firmaet konkluderer med at
kollisjonen kan ha vært slik Porsche-eieren hevder.
Droppet anklagene
Først da droppet Gjensidige anklagene mot Porsche-eieren.
Forsikringsselskapet mener at de ikke kan bevise at kunden deres har løyet.
– Gjensidige oppgir at selskapet fortsatt finner det mest
sannsynlig at det er gitt uriktige opplysninger, men at det er tvil om det høye
beviskravet vil være oppfylt, heter det i en dom fra Oslo tingrett.
Årsaken til at konflikten havnet i retten, var at Gjensidige
krevde at Porsche-eieren selv skulle betale sine utgifter på mange hundre tusen
kroner for å bli trodd.
Fullt medhold
I dommen fra Oslo tingrett får Porsche-eieren i 40-årene fullt
medhold, mens Gjensidige får kritikk. Tingretten viser til at Porsche-eieren
hadde gode grunner for å innhente rapporter fra sakkyndige og for å engasjere
advokat. Hvis ikke ville han blitt nektet forsikringsoppgjøret på rundt 200.000
kroner, og i tillegg fått utgifter, som tingretten nå har bestemt at Gjensidige
må dekke.
Gjensidige kan ifølge dommen heller ikke si opp mannens
øvrige forsikringsavtaler, eller nekte å ha ham som kunde. De må også betale
sakskostnader på nærmere 350.000 kroner.
– Rettsløse
Til Motor opplyser Gjensidige at de ikke anker dommen. Mannen
på sin side varsler erstatningskrav mot forsikringsselskapet.
– Det kommer et erstatningskrav mot Gjensidige for de
resterende utgiftene jeg har hatt, og som jeg ikke fikk dekket i dommen, sier
han til Motor.
Mannen er svært kritisk til hvordan Gjensidige har
behandlet ham.
– Det er interessant å oppleve hvor langt utrederne til
forsikringsselskapene er villige til å gå. Deres sakkyndige er kjøpt og betalt.
Hvordan vil mennesker uten erfaring og økonomiske ressurser klare seg i slike
saker? spør mannen.
Han mener mange forsikringskunder i realiteten er
rettsløse.
– Jeg har erfaring med forretningsvirksomhet og
advokater. Hvis jeg ikke hadde hatt det, ville jeg neppe klart å stå imot.
Motor har spurt Gjensidige hva de synes om denne
kritikken.
– Dette er noe vi absolutt ikke kjenner oss igjen i,
skriver kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige i en epost.