Kolliderte med Bentleyen, ble politianmeldt av If
Tom-Ivar Moe ble politianmeldt, krevd for penger av forsikringsselskapet sitt og erklært uønsket som kunde, etter at han kolliderte med Bentleyen sin.
– Jeg er selvsagt ikke If-kunde
lenger, sier Tom-Ivar Moe i Brønnøysund.
Han er fortsatt sjokkert over
behandlingen han fikk av forsikringsselskapet sitt, etter at hans flotte
Bentley Continental kolliderte med en bobil.
Kollisjonen endte ikke bare med
at han ble politianmeldt og krevd for penger av If. Politiet utferdiget også
tiltale mot ham.
Men rettssaken endte med full
frifinnelse, etter at påtalemyndigheten selv la ned påstand om at Tom-Ivar Moe
skulle frifinnes – både i straffesaken og i det sivile erstatningskravet fra
forsikringsselskapet.
– Underkjente takst
Vi spoler tilbake til mai 2021.
– Da hadde jeg et lettere
sammenstøt med en bobil, forteller Tom-Ivar Moe, og legger til:
– Det var min feil. Jeg
aksepterte umiddelbart skyld.
Skadene i fronten på den
eksklusive Bentleyen ble taksert til 250.000 kroner.
– Men taksten ble underkjent av
If. De krevde at bilskadefirmaet fant deler andre steder enn hos Bentley.
Taksten ble dermed redusert med
60.000 kroner, ifølge Moe.
Annonse
– Spetakkel
Mens det britiske luksusmerket
kunne sende deler på ekspress med tre dagers leveringstid, ble bilen til Moe
stående på verksted i mange måneder, fordi det var vanskelig å skaffe deler fra
andre kanaler enn direkte fra importøren.
Moe valgte derfor å skaffe noen
av delene selv. Samtidig benyttet han anledningen til å oppgradere bilen for
drøyt 25.000 kroner, som han selv betalte.
Etter at bilen omsider var
ferdig reparert, spurte han If om å få litt kompensasjon for ventetiden.
– Men da startet spetakkelet,
forteller Moe.
Døgnmulkt
If mente han hadde svindlet
dem. De erklærte ham uønsket som kunde og sa ham opp, forteller Moe.
Det førte
til at han fikk begjæring om avskiltning fra Statens vegvesen, og han ble ilagt
døgnmulkt for manglende ansvarsforsikring, ifølge ham selv.
Tom-Ivar Moe ble også
politianmeldt – og If krevde forsikringsoppgjøret betalt tilbake.
– Forut for en politianmeldelse
gjør vi alltid en grundig utredning, og deretter en nøye vurdering av hvilke
skritt vi eventuelt tar videre, forklarer kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i
If.
Annonse
Frifunnet
Kort tid etter anmeldelsen ble
Moe tiltalt for forsikringssvindel og innkalt til straffesak i tingretten i
Brønnøysund.
Men under en oppsiktsvekkende
rettssak tidligere i år la aktor, politifullmektig Hanne Norgaard Hjemdal, ned påstand om
frifinnelse både i straffesaken og i det sivile erstatningskravet fra If.
If hadde i forkant av
rettssaken bedt politiet om å få dømt Moe i det sivile erstatningskravet samtidig
som domfellelse i straffesaken. Forsikringsselskapet krevde å få betalt tilbake
reparasjonsutgifter.
Ifølge dommen fra Helgeland
tingrett kom imidlertid aktor under rettssaken til at bevisene ikke holdt for
domfellelse.
Tingretten var enig og
frikjente Tom-Ivar Moe i en enstemmig dom, som nå er rettskraftig.
– Vi forholder oss til den
frifinnende straffedommen og har også frafalt det sivile erstatningskravet,
sier Sigmund Clementz i If.
– Hva synes dere om dommen fra
Helgeland tingrett?
– Vi går ikke inn i detaljer i
dommen eller hva vi synes om utfallet.
– Sett i ettertid, kunne If
gjort noe annerledes i denne saken?
– Saken inneholder mange
elementer og detaljer som vi ikke går inn i.
Tom-Ivar Moe selv er glad for
at han ble trodd.
– Etterpå fikk jeg også tilbake
døgnmultene jeg måtte betale, og oppsigelsen av meg som kunde ble trukket
tilbake.
Men han vil ikke forsikre
verdiene sine i If lenger.
– Nei, jeg er selvsagt ikke
If-kunde nå.
Han setter spørsmålstegn ved
at et forsikringsselskap kan redusere en takst og kreve reparasjon med deler sendt
fra andre kanaler enn produsenten Bentley.
Annonse
Spare penger
If forklarer at de ville spare
penger.
– Vi gjorde en prisundersøkelse
på originale deler via andre leverandører, for å se om det kunne være en
besparelse. De første prisene vi fikk fra verkstedet, var kunstig høye.
Etter undersøkelser fant vi ut at originaldeler fra en annen leverandør kunne
gi oss bedre betingelser, sier Sigmund Clementz i If, og legger til:
– Vi ba derfor verkstedet om å
kontakte leverandøren for å bestille originale deler der.
Motor har spurt
bilskadeverkstedet om If, etter deres skjønn, hadde grunn til å politianmelde
Moe, og kreve penger fra ham. Bilskadeverkstedet har ikke besvart Motors
henvendelser.