TIDLIGERE TOPPSJEF: Carlos Ghosn fotografert i 2017.
ARKIVFOTO
Kontroversiell bil-legende:
Ghosn frykter Honda vil sluke Nissan og Mitsubishi
Fra sitt eksil i Libanon advarer ettersøkte Carlos Ghosn om samarbeidet mellom Honda, Nissan og Mitsubishi.
For ikke fryktelig mange år siden var Ghosn en av bilverdenes mektigste. Han var styreleder og konsernsjef i både Renault og Nissan, samt styreleder i Mitsubishi. Følgelig var han også den viktigste personen i alliansen mellom Renault og Nissan.
I 2018 ble han arrestert i Japan for personlig, økonomisk snusk. To år senere flyktet han på spektakulært vis – les hele historien i lenken nederst i denne artikkelen.
Har du lest disse sakene fra Motor?
– Honda i førersetet
Men det kreves mer enn en eksiltilværelse i Libanon for å få Ghosn til å holde en lav profil. I fjor saksøkte han Nissan for over en milliard dollar (!), og nå har han levert noen veldig tydelige advarsler mot det bebudede Honda-, Nissan og Mitsubishi-samarbeidet.
Han ser for seg at Honda kan komme til å sluke de andre to.
– Jeg kan overhodet ikke forestille meg hvordan dette skal fungere mellom Nissan og Honda, hvis det ikke dreier seg om en overtakelse i forkledning. Og da med Honda i førersetet, sier Ghosn ifølge Automotive News.
Honda er i dag Japans nest største bilprodusent, etter Toyota. Nissan er nummer tre.
– Å bli enige og skrive under er den enkle delen. Det å få en allianse til å fungere er noe helt annet, sier han.
Forskjellig kultur
Nissan har altså samarbeidet med andre produsenter tidligere. Honda er i større grad kjent for forsiktighet i så måte.
Og nettopp kulturforskjeller er noe av det Ghosn er opptatt av.
– Det å inngå samarbeidet er bare 5 prosent av utfordringen. De øvrige 95 prosentene handler om å sette seg ned, innta klare posisjoner og fordele arbeidet. De må ha synergier. Og de må passe på å ikke henge seg opp i egen identitet. Bunnlinjen, tjene mer penger, kutte kostnader – det er det de må se på, sier Ghosn.
Her er historien om ham:
Les flere Nissan-saker her: