TIDLIGERE TOPPSJEF: Carlos Ghosn fotografert i 2017.

Kontroversiell bil-legende:

Ghosn frykter Honda vil sluke Nissan og Mitsubishi

Fra sitt eksil i Libanon advarer ettersøkte Carlos Ghosn om samarbeidet mellom Honda, Nissan og Mitsubishi.

Publisert

For ikke fryktelig mange år siden var Ghosn en av bilverdenes mektigste. Han var styreleder og konsernsjef i både Renault og Nissan, samt styreleder i Mitsubishi. Følgelig var han også den viktigste personen i alliansen mellom Renault og Nissan. 

I 2018 ble han arrestert i Japan for personlig, økonomisk snusk. To år senere flyktet han på spektakulært vis – les hele historien i lenken nederst i denne artikkelen.

– Honda i førersetet

Men det kreves mer enn en eksiltilværelse i Libanon for å få Ghosn til å holde en lav profil. I fjor saksøkte han Nissan for over en milliard dollar (!), og nå har han levert noen veldig tydelige advarsler mot det bebudede Honda-, Nissan og Mitsubishi-samarbeidet.

Han ser for seg at Honda kan komme til å sluke de andre to.

– Jeg kan overhodet ikke forestille meg hvordan dette skal fungere mellom Nissan og Honda, hvis det ikke dreier seg om en overtakelse i forkledning. Og da med Honda i førersetet, sier Ghosn ifølge Automotive News.

Honda er i dag Japans nest største bilprodusent, etter Toyota. Nissan er nummer tre.  

– Å bli enige og skrive under er den enkle delen. Det å få en allianse til å fungere er noe helt annet, sier han.

Forskjellig kultur

Nissan har altså samarbeidet med andre produsenter tidligere. Honda er i større grad kjent for forsiktighet i så måte. 

Og nettopp kulturforskjeller er noe av det Ghosn er opptatt av.

– Det å inngå samarbeidet er bare 5 prosent av utfordringen. De øvrige 95 prosentene handler om å sette seg ned, innta klare posisjoner og fordele arbeidet. De må ha synergier. Og de må passe på å ikke henge seg opp i egen identitet. Bunnlinjen, tjene mer penger, kutte kostnader – det er det de må se på, sier Ghosn. 

Her er historien om ham: