FØLG MED PÅ NÅLA: Xpeng G9 er en familiebil det er mulig å overlaste.

Ikke plass til familien?

G9 har nyttelast på bare 365 kg – slik svarer Xpeng

I Motors test kaller vi Xpeng G9 «sensasjonelt bra». Bilen kommer likevel med et stort minus.

Publisert

G9 er bilen der mye faller på plass for den unge produsenten Xpeng. Den ser bra ut, er velutstyrt, prisen er svært konkurransedyktig – og det meste Motor fant av unoter, er av bagatellmessig karakter.

Les testen her.

På ett punkt skurrer det likevel: Nyttelasten er lav. 

NAF mener at biler må ha en nyttelast på minst 480 kilo. Les redegjørelsen deres her eller se fakta­boksen i denne artikkelen.

Over 100 kg under

Kanskje har du ikke de samme behovene som skisseres. 

Men Xpeng G9 – på alle måter en familiebil – klokker inn over 100 kilo under NAFs anslag. Nyttelasten er nemlig på bare 365 kilo.

Det hører med til problemstillingen at overlast er farlig i seg selv. Det kan også gi trøbbel med bilers nybilgaranti og avkorting ved en eventuell forsikringsutbetaling.

FØLG MED PÅ VEKTEN: G9s bagasjerom..

Les mer om det her.

Motor har mottatt reaksjoner på G9-nyttlasten og har derfor bedt Xpeng redegjøre:

– Har Xpeng planer om å gjøre noe med dette?

– Xpeng forplikter seg til kontinuerlig innovasjon og forbedring på tvers av alle våre modeller. Xpeng G9 er designet og typegodkjent i henhold til gjeldende europeiske spesifikasjoner og forskrifter, sier Knut Arne Marcussen, kommunikasjons­ansvarlig for Xpeng i Norge.

Vil overgå forventninger

– Selv om vi ikke kan kunngjøre spesifikke fremtidsplaner akkurat nå, ønsker vi å forsikre om at utviklingen av bilene våre, inkludert modellen G9, er en dynamisk prosess. Vi er dedikert til å møte og overgå kundenes forventninger. Det gjelder også på sikkerhet og overholdelse av regelverk samt generelt balansere prestasjonene, sier han.

NAFs nyttelast-utregning

  • NAF har satt nyttelastgrensen til 480 kilo.
  • Tallet tar utgangspunkt i snittvekt på en voksen kvinne, en voksen mann og barn på henholdsvis 7 (jente) og 11 år (gutt). Fra dette trekkes 75 kilo, som er inkludert i bilens egenvekt. Totalt 234,2 - 75 = 159,2 kilo.
  • 20 kilo løsøre, som matter, spylervæske (ingenting av dette er inkludert!), barnestol og ladekabler. Totalt cirka 180 kilo.
  • Deretter kommer ferie: 20 kilo bagasje per person, 35 kilo takboks, 5 kilo takstativ, to sykler (40 kilo). Nå: totalt cirka 340 kilo.
  • Og så: campingferie. Der har NAF beregnet en vekt på 100 kilo til telt, kjøkkenutstyr, kjøleboks og liknende.
  • De siste 40 kiloene handler om at barna vokser og snart veier mer.

– Hva kan gjøres?

– På kort sikt inviterer vi kunder med bekymringer om nyttelasten til Xpeng G9 til å besøke butikkene våre for en personlig konsultasjon. Våre produkts­pesialister er godt rustet til å diskutere hvordan G9 kan møte individuelle behov og livsstil, med tanke på gjeldende spesifikasjoner. På lang sikt forsker og utvikler Xpeng kontinuerlig på forbedringer av kjøretøyene våre. 

– Flere hevder at G9 er ubrukelig som en fullverdig familiebil, hvilket svar ville du gitt dem?

– Selv om vi forstår at nyttelast er en viktig faktor for noen familiebil­kjøpere, tilbyr G9 en rekke funksjoner som imøtekommer familiens behov, som avansert sikkerhetsteknologi, romslig interiør og suveren elektrisk ytelse. 

– NAF mener nyttelasten på en familiebil bør være minst 480 kilo, basert på et regnestykke med to voksne og to barn?

– Vi respekterer NAFs synspunkt, og erkjenner at ulike organisasjoner kan ha ulike standarder for kjøretøyspesifikasjoner. Xpeng G9s nyttelast er satt i henhold til EUs regelverk og tar hensyn til en balanse av ulike faktorer, inkludert sikkerhet og ytelse. Vi er sikre på at for mange familier vil G9 gi en svært tilfredsstillende og trygg kjøreopplevelse, sier Marcussen.