OPP MED FARTA: Bård Hoksrud (Frp) mener Jon-Ivar Nygård (Ap) nå han har det han trenger for å endre regelverket.
Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Vil ha praktiske tester:
– Nå må vi lytte til forskerne og rydde opp i dette
Fremskrittspartiet ber regjeringen lette adgangen til praktiske kjøretester for personer som er fratatt førerkortet på grunn av svekket sidesyn.
– Statsråd Jon-Ivar Nygård kan fikse dette. Jeg håper han gjør det kjapt, sier Bård Hoksrud (Frp) til Motor. Han sitter nå i helse- og omsorgskomiteen på Stortinget, men har arbeidet med samferdselssaker det meste av sitt politiske liv.
Nå er det byråkrater fra disse to saksområdene som må enes om hvordan funnene i det første doktorgradsarbeidet om synsfeltsvekkelse og kjøreevne, skal påvirke regelverket.
En hovedkonklusjon i doktorgradarbeidet til øyelege Thea Melsen Sudmann ved Oslo Universitetssykehus, er at dagens testmetode for å vurdere sidesynet hos bilførere ikke holder mål.
Dårlig verktøy
«Litt flere i kontrollgruppen enn i gruppen med synssvekkelse bestod førerprøven (75 prosent mot 63 prosent), men perimetri-undersøkelsen kunne ikke avgjøre hvem som var gode eller dårlige sjåfører», skriver Sudmann og kolleger i en fagfellevurdert artikkel som nettopp er publisert i tidsskriftet Acta Ophthalmologica.
«Selv om funnene på gruppenivå viser at synsfeltsvekkelse virker negativt inn på evnen til å kjøre, viser vår undersøkelse at perimetri, på et individuelt nivå, presterer dårlig som et verktøy for å avgjøre praktisk kjøreevne», heter det.
Sudmann mener funnene i doktorgradsprosjektet er et argument for å senke terskelen for bruk av praktiske kjøretester i tvilstilfeller.
Får Frp-støtte
Nå får hun støtte fra Hoksrud og Fremskrittspartiet.
– Jeg er veldig glad for konklusjonen fra dette arbeidet. For veldig mange mennesker rundt om i Norge er det viktig å kunne få kjøre bil. Nå bør statsråden lytte til dette rådet fra forskerne, og åpne for praktiske prøver, sier han.
– Vi er alle opptatt av trafikksikkerhetsaspektet, men vi har det strengste regelverket i Europa når det gjelder synskravene. Nå foreligger den aller første forskningen på dette sakskomplekset, da må vi rydde opp i dette spørsmålet med utgangspunkt i disse funnene.
– Med så klare resultater håper jeg vi slipper å bruke så mye krefter på dette i Stortinget, sier Bård Hoksrud.
Helseeksperter må vurdere
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård vil ikke selv kommentere saken overfor Motor, men etter en konsultasjon med fagseksjonen i departementet heter det fra kommunikasjonsenheten:
«Som statsråden har sagt tidligere er det helsemyndighetene som må vurdere helsekravene. Det gjelder også betydningen av den nye undersøkelsen det vises til.»