OPP MED FARTA: Bård Hoksrud (Frp) mener Jon-Ivar Nygård (Ap) nå han har det han trenger for å endre regelverket.

Vil ha praktiske tester:

– Nå må vi lytte til forskerne og rydde opp i dette

Fremskrittspartiet ber regjeringen lette adgangen til praktiske kjøretester for personer som er fratatt førerkortet på grunn av svekket sidesyn.

Publisert

– Statsråd Jon-Ivar Nygård kan fikse dette. Jeg håper han gjør det kjapt, sier Bård Hoksrud (Frp) til Motor. Han sitter nå i helse- og omsorgskomiteen på Stortinget, men har arbeidet med samferdselssaker det meste av sitt politiske liv.

Nå er det byråkrater fra disse to saksområdene som må enes om hvordan funnene i det første doktorgradsarbeidet om synsfeltsvekkelse og kjøreevne, skal påvirke regelverket.

En hovedkonklusjon i doktorgradarbeidet til øyelege Thea Melsen Sudmann ved Oslo Universitetssykehus, er at dagens testmetode for å vurdere sidesynet hos bilførere ikke holder mål.

Dårlig verktøy

«Litt flere i kontrollgruppen enn i gruppen med synssvekkelse bestod førerprøven (75 prosent mot 63 prosent), men perimetri-undersøkelsen kunne ikke avgjøre hvem som var gode eller dårlige sjåfører», skriver Sudmann og kolleger i en fagfellevurdert artikkel som nettopp er publisert i tidsskriftet Acta Ophthalmologica.

«Selv om funnene på gruppenivå viser at synsfeltsvekkelse virker negativt inn på evnen til å kjøre, viser vår undersøkelse at perimetri, på et individuelt nivå, presterer dårlig som et verktøy for å avgjøre praktisk kjøreevne», heter det.

Sudmann mener funnene i doktorgradsprosjektet er et argument for å senke terskelen for bruk av praktiske kjøretester i tvilstilfeller.

Får Frp-støtte

Nå får hun støtte fra Hoksrud og Fremskrittspartiet.

– Jeg er veldig glad for konklusjonen fra dette arbeidet. For veldig mange mennesker rundt om i Norge er det viktig å kunne få kjøre bil. Nå bør statsråden lytte til dette rådet fra forskerne, og åpne for praktiske prøver, sier han.

– Vi er alle opptatt av trafikksikkerhetsaspektet, men vi har det strengste regelverket i Europa når det gjelder synskravene. Nå foreligger den aller første forskningen på dette sakskomplekset, da må vi rydde opp i dette spørsmålet med utgangspunkt i disse funnene.

– Med så klare resultater håper jeg vi slipper å bruke så mye krefter på dette i Stortinget, sier Bård Hoksrud.

Helseeksperter må vurdere

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård vil ikke selv kommentere saken overfor Motor, men etter en konsultasjon med fagseksjonen i departementet heter det fra kommunikasjonsenheten:

«Som statsråden har sagt tidligere er det helsemyndighetene som må vurdere helsekravene. Det gjelder også betydningen av den nye undersøkelsen det vises til.»