EU med sluttdato i 2035:
Frp og Sp raser mot EUs farvel til fossilbilen
EU-kommisjonen ventes denne uka å foreslå en sluttdato for nye bensin- og dieselbiler i 2035. Det får Frp og Sp til å steile.
Både Fremskrittspartiet og Senterpartiet retter en advarende pekefinger mot å sette en sluttdato for fossilbilen, slik EU-kommisjonen er ventet å gjøre når den store klimapakken «Fit for 55» legges fram onsdag denne uken.
Grepet omtales av flere som et farvel til forbrenningsmotoren – med 2035 som aller siste år det vil bli solgt nye bensin- og dieselbiler i EU.
Norge har lenge hatt et bredt politisk flertall bak målet om at alt nybilsalg skal være nullutslippsbiler allerede i 2025.
Les flere elbilnyheter på Motor:
-
Ioniq 9:
Store ting på gang fra Ioniq
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Renaults neste generasjon:
«Nå har vi hentet inn kinesernes forsprang»
-
Ny, global undersøkelse:
Flertallet ser for seg en elektrisk framtid
-
Ny ultraluksus-SUV:
Maybach EQS: Her er den råeste luksusen
-
Elbiler i Skandinavia:
Elbilandelen tar av i Danmark
-
USA:
Trump vil kutte elbil-fradraget
-
Undersøkelse:
Derfor er europeere skeptiske til elbiler nå
-
Starter global prototype-test:
Dette blir Jaguars neste elbil
-
BYD passerer Ford:
«Et godstog som ikke lar seg stoppe»
Frykter forbud
Forslaget kan ikke tolkes som annet enn et forbud mot fossilbiler, mener Senterparti-politiker Sandra Borch.
– Det er helt uaktuelt for oss å være med på, sier Borch, som sitter i energi- og miljøkomiteen på Stortinget.
– Norge og andre land har ambisjoner om å få ned klimagassutslippene, men det håndterer vi best selv – ikke gjennom forbud fra byråkrater i Brussel, sier Borch.
Heller ikke Frp-leder Sylvi Listhaug er nådig i sin omtale av EU-kommisjonens nye klimamål.
– Det er smått utrolig at EU, det som en gang var en frihandelsunion, nå skal inn og forby diesel- og bensinbiler. Jeg er skremt over hva byråkratene i EU klarer å finne på når det kommer til påbud, forbud og dyre symbolske klimatiltak, sier Listhaug til NTB.
Nytt kvotesystem
Ifølge nyhetsbyrået Bloomberg viser et lekket dokument at EU-kommisjonen planlegger å foreslå et kutt i utslippene av klimagasser fra nye personbiler og varebiler på 65 prosent innen 2030 og 100 prosent innen 2035.
Det betyr i praksis at nye bensin- og dieselbiler skal fases helt ut.
I tillegg ventes EU-kommisjonen å foreslå et nytt kvotesystem for veitrafikk. Der vil det bli satt et tak for hvor store utslippene fra veitrafikk i EU kan være. Taket vil bli senket år for år, slik at de totale utslippene blir mindre og mindre.
EU-kommisjonens klimasjef Frans Timmermans har sagt til Financial Times at målet er å fremme elbiler.
Har du fått med deg disse sakene?
Frp: – Symboltiltak
Her til lands har Stortinget vedtatt at alle nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy allerede i 2025 – altså ti år tidligere enn det EU-kommisjonen nå ventes å gå inn for.
Måltallene ble utarbeidet mens Frp fortsatt satt i regjering. Listhaug går likevel løs på de andre partiene, som hun mener er strengere enn EU-kommisjonen i dette spørsmålet.
– Her vil resten av partiene ha diesel- og bensinbiler vekk innen 2025. Dette er ikke klimapolitikk som hjelper klima, det er symboltiltak som gjør hverdagen til folk vanskeligere, sier Listhaug.
Både Frp-lederen og Sandra Borch i Sp peker på at folk bosatt utenfor de store byene har problemer med å få ladet elbilen.
Senterpartiet stiller seg like fullt bak 2025-målet, forsikrer Borch.
– Men det er ganske stor forskjell på å ha et mål og å ha et forbud. Ingen vet hvordan verden ser ut om 15 år. Med et forbud frasier vi oss muligheten til å gjøre egne vurderinger.
MDG: – Burde kommet tidligere
Ikke uventet ønsker Miljøpartiet De Grønne det skjerpede klimamålet til EU-kommisjonen velkommen.
– Dette viser nok en gang at EU er mer villig enn det politiske flertallet i Norge til å gjøre det som trengs, sier Josefine Gjerde, som er andrekandidat for Vestland MDG i høstens valg.
Hun håper kommisjonen forplikter seg til et totalforbud mot – og utfasing av – fossilbiler og mener Norge burde følge etter. Samtidig synes hun EU-kommisjonen kunne vært enda litt hardere i klypa.
– 2035 er ganske langt fram i tid, så vi mener dette burde kommet tidligere. Vi ønsker oss et lignende krav for personbiler innen 2023 og for lette varebiler innen 2025, sier Gjerde.
MDG-politikeren frykter Norge står i fare for ikke å nå sitt eget 2025-mål.
– Flere har tatt til orde for å kutte elbilfordelene den siste tiden, og det er det absolutt siste vi burde gjøre. Tvert imot må vi gjøre det lettere å velge elbil, også i distriktene, sier hun.
(©NTB)