EKSTRA GEBYR: Uten denne montert i frontruta kan du få ekstra gebyr.

Bomselskap:

Varsler ekstra gebyr hvis brikken ikke er montert

Fremtind Service innfører nytt bomgebyr, og varsler enda et: Gebyr hvis du ikke monterer bompengebrikken i bilen. Spesielt mange BMW- og Audi-eiere vil ikke bruke brikke.

Publisert Sist oppdatert

– Vi ser at det er en høyere andel som bruker bompengebrikken i koreanske biler enn i biler fra merker som BMW og Audi, sier Svein Skovly, kommersiell direktør i bombrikkeutstederen Fremtind Service.

I Oslo og Viken, hvor mange av Fremtind Service sine 1,3 millioner kunder bor, er det svært mange som ikke monterer brikken i frontvinduet, slik de skal.

– Cirka hver fjerde bompassering i Oslo og Viken skjer nå uten brikke, opplyser Skovly.

En hovedårsak er estetiske hensyn. Bileierne synes ikke bilen ser fin ut med bompengebrikke. Derfor lar de brikken ligge hjemme.

1 krone ekstra

Dette fører til økte kostnader for bomselskapene, som dermed må granske bilder av passeringer før de sender ut bompengeregningene.

– Vi ønsker at flere kunder skal bruke bompengebrikken. Derfor åpner vi nå for å ta ekstra betalt fra kunder som ikke har montert bompengebrikken i bilen, sier Skovly.

Fremtind Service går til uka ut med endringer i avtalevilkårene de har med kundene. Selskapet ser for seg et ekstragebyr for manglende montert brikke på i størrelsesorden 50 øre til én krone per bompassering. Det blir fort dyrt for bileiere som kjører i områder med mange bomstasjoner.

– Har dere anledning til å ta et slikt gebyr? Bomtakstene er jo vedtatt av politikerne.

– Vi mener vi kan det. Autopass-regelverket og brukeravtalen forutsetter at bombrikkene er korrekt montert, sier Skovly, og legger til:

– Vi håper vi ikke må innføre gebyret. Men da må det skje noe radikalt med bruken. Manglende brikkebruk undergraver Autopass-systemet. Kundene våre i Nord-Norge er mye flinkere.

Månedsgebyr

Fra 1. november innfører Fremtind Service i tillegg et nytt gebyr som ingen kunder slipper unna: Månedsgebyr på fem kroner for bombrikke-abonnement.

Konkurrenten Flyt innførte gebyret tidligere i år, og nå følger Fremtind Service etter.

– Vi har store kostnader både til produksjon og distribusjon av brikker, og ser ingen vei utenom å ta betalt for brikkene, sier Svein Skovly – som minner om at bilistene sparer mye mer på å ha bompengeavtale med bombrikke enn å ikke ha det.

Frem til nå har Fremtind Service tatt et depositum for bompengebrikken, som har blitt refundert når kunden har sagt opp avtalen.

200 kr.

Det tredje selskapet av en viss størrelse som utsteder bompengebrikker, Skyttelpass, har valgt en annen løsning enn Flyt og Fremtind Service. Skyttelpass tar en engangssum på 200 kroner for sine bompengebrikker.