For lette varebiler gjelder dette fra 2023 og for bybusser fra 2025.
Den nye forskriften om energi- og miljøkrav trer i kraft fra nyttår, opplyser Samferdselsdepartementet i en pressemelding julaften.
– Norge skal nå klimamålet vi har satt oss under Parisavtalen. Da er vi nødt til å ta i bruk en rekke virkemidler. Det er nå mulig å gå over til nullutslippskjøretøy i stadig flere deler av transportsektoren, og det offentlige skal ligge foran i dette skiftet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).
Han påpeker at flere nullutslippsbiler også vil få betydning for luftkvaliteten og føre til mindre støy.
Noen unntak blir det fra nullutslippskravet:
Anskaffelser der det primære transportbehovet ikke kan dekkes ved bruk av nullutslippskjøretøy, eksempelvis grunnet klimatiske forhold.
Der tilstrekkelig ladeinfrastruktur ikke er tilgjengelig.
Ved bruk av biogass i bybusser.
I tillegg er utrykningskjøretøy, herunder politi, brannvesen og tolletatens kjøretøy unntatt fra forskriftens virkeområde. Det samme gjelder NAVs anskaffelser av spesialtilpassede biler til personer med nedsatt funksjonsevne, står det i pressemeldingen.