SLIPPER DETTE: I kalde strøk, der drenerende asfalt er uegnet, vil den nye teknikken gjøre at man likevel kan slippe vann i veibanen.

Sveitsiske forskere vil «strikke» veier:

Kan erstatte asfalt med ny teknologi

Med en mer miljøvennlig flettverk-teknikk kan det lages veier hvor man unngår en del av asfaltens ulemper – som telehiv og hull i kjørebanen, for eksempel, hevder forskere.

Publisert Sist oppdatert

Veier bygges vanligvis lagvis med pukk, grus og sand, som toppes med en overflate av steinmateriale bundet sammen med sement (betongdekke) eller, som oftest i Norge, med et tjærelignende stoff kalt bitumen (asfalt).

Ingen av de to typene veidekke er spesielt miljøvennlige å fremstille, for å si det mildt.

To sveitsiske forskere hevder de har utviklet en metode for å fremstille et veidekke som er både holdbart og mer miljøvennlig. Det skal dessuten ha noen egenskaper som gir det fordeler over asfalt.

Strikket veidekke

Forskningsprosjektet er finansiert av det som tilsvarer Statens vegvesen i Sveits, Bundesamt für Strassen.

Det er det renommerte britiske tidsskriftet The Economist som skriver om metoden, under tittelen «Hvordan strikke en vei».

Teknikken minner nemlig om strikking.

Forskerne, Martin Arraigada og Saeed Abbasion ved de sveitsiske laboratoriene for materialteknologi og -vitenskap benytter seg av en robot som med sin artikulerte arm strekker ut en tråd i et materiale bestående av resirkulert tekstil forsterket med resirkulerbar polyester.

Danner en slitesterk flate

Tråden legges ut i et bestemt, intrikat mønster. Steinmateriale tilsettes deretter, og males ned i trådmønsteret. Der holdes det på plass av trådstrukturen og danner en overflate som skal ha vist seg å være overraskende solid og sterk.

Arraigada og Abbasion hadde fått inspirasjon til teknikken gjennom arbeider utført av en forskningsgruppe innen arkitektur ved universitetet i Zürich.

De brukte en lignende flette/strikke-teknologi for å bygge en Stonehenge-lignende struktur der et ni tonn tungt steinlokk hvilte på tre meter høye søyler konstruert med den samme teknikken.

Med andre ord: Ingen tvil om at det er solid.

Her er noen av de siste bilene vi har prøvekjørt:

Motvirker hull i veien

Forskere mener metoden bedre vil hindre at det dannes hull i veien, da vannet filtreres ned gjennom steinmassene i stedet for å renne langs overflaten der det kan dannes ansamlinger i sprekker som så blir til hull, særlig når det fryser.

En annen fordel skal være at vannet når ned til jordlagene under veien slik at vannmengdene blir jevnere fordelt i grunnen enn med tradisjonelle veier.

Forskerne gjør det klart at det nye veidekket ikke vil være klart for markedet med det første, det gjenstår en hel del utvikling. Blant annet skal det forskes videre gjennom bruk av avansert datamodellering for å finne det ideelle trådmønsteret.

Materialet trådene lages av skal også videreutvikles. De to vil gjøre det mer miljøvennlig ved å finne en 100 prosent biologisk løsning som er tilstrekkelig robust for formålet.