SENT UTE: Ford venter lenge før de starter salget av ny årsmodell av storselgeren Ford Mustang Mach-E.
Foto. FORD
«To år etter» Skoda:
Ford lager bare 2024-modeller langt inn i 2025
Mens Skoda allerede nå selger 2026-modeller, kommer Ford med 2025-modellen av Mustang først om mange måneder.
Ford ligger dermed nesten to år etter Skoda, og ett år
etter de fleste andre bilmerkene.
– Hvorfor skal bilbransjen plutselig endre på dette? Må
man være professor i årsmodeller for å forstå dette, spør bilekspert Benny
Christensen, og rister på hodet.
Motor har skrevet om Skoda og deres importør Harald A.
Møller, som allerede i januar 2025 har startet salg og markedsføring av
2026-modellen av Skoda Enyaq.
Dermed er Skoda godt over et halvår tidligere ute med
årsmodellskifte enn de fleste bilmerkene. I mange år har standarden vært at
bilmerkene kommer med neste års modeller høsten året før.
Men Ford gjør det helt motsatt av Skoda med sin
storselger Ford Mustang Mach-E.
De ligger ett år etter det som har vært innarbeidet
bransjepraksis.
– Forvirrende
Først i august 2024 kunne kundene bestille årsmodellen
2024, og først utpå senhøsten i fjor fikk de første kundene disse bilene.
2025-modellen av elbilen Ford Mustang blir først levert
fra sommeren 2025, flere måneder etter at Skoda-kundene har fått sine
2026-modeller.
Forvirret?
Det er også den erfarne bileksperten Benny Christensen,
som har jobbet både på bilverksted, som bilselger og som biljournalist. Han reagerer
på de store forskjellene.
– Dette vil forvirre bruktmarkedet ytterligere. Det blir
forvirrende både for bilbransjen selv og ikke minst for kundene når det gjøres
slik, sier Christensen.
De siste par årene har Christensen vært bilteknisk
konsulent i NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor. Der får de mange
henvendelser om problematikken rundt årsmodell.
– Og det blir rett og slett enda vanskeligere for
medlemmene våre når Skoda kommer med neste års modeller svært tidlig, og Ford
svært sent.
– Varierer mer
Informasjonsdirektør Anne Sønsteby i Ford Motor Norge er
enig i at bransjen historisk har begynt produksjonen av neste års modell etter
sommerens fabrikkferie.
– Men de senere år har denne praksisen variert mer, sier
hun.
Og med trådløse oppdateringer, såkalte OTA-oppdateringer,
viskes det enda mer ut, mener hun.
Sønsteby ber kundene forholde seg til tre tidspunkter: Tidspunktet
for produksjonen av bilen, registreringsdatoen og modellår-betegnelsen.
Benny Christensen skulle derimot ønske at kundene slapp å
forholde seg til alt dette, og at hele bilbransjen introduserte neste års
bilmodeller på samme tidspunkt.
– Da er det likt, og lett å forholde seg til, sier han.