Paret fra Vestlandet kjøpte den fire år gamle Ford Kugaen
usett. Det angrer de seg på. Bilen var ikke slik de forventet.
Noe av det første de la merke til da de fikk bilen levert
av transportør fra bilforhandleren på Østlandet, var sprutemerker i taket. Det
er flere brune flekker forskjellige steder i taket.
– Vi vet fortsatt ikke om det er blod eller avføring, og
hva som har skjedd i kupeen, sier kjøperne.
Senkesett
De klaget til forbrukermyndighetene, både på
sprutemerkene og på en rekke andre forhold. Kjøperne fant ut at bilen ikke var
en 2016-modell, slik bilfirmaet hevdet, men i stedet en 2015-modell.
Dessuten var ikke servicehistorikken komplett, slik
bilfirmaet også hevdet. Det kunne ikke dokumenteres at bilen hadde vært på
service de to siste årene før salget. Dermed har bilen også mistet
nybilgarantien, ifølge Ford.
Bilen var dessuten senket med et senkesett uten at
kjøperne hadde fått vite noe om det.
Paret som kjøpte bilen, trodde de raskt skulle få heve
kjøpet. Derfor har de ikke brukt den. I stedet kjøpte de seg en annen bil.
Men først nå, nesten tre år etter kjøpet, har de fått
medhold hos Forbrukerklageutvalget i at kjøpet kan heves. Vedtaket innebærer at
bilfirmaet som solgte bilen, må refundere kjøpesummen på 325.000 kroner og ta
bilen tilbake.
Saksøker kjøperne
Bilfirmaet som solgte bilen, Follo Bilformidling, er ikke
enige i vedtaket – og har i stedet tatt ut stevning for tingretten mot paret
som kjøpte bilen. Dermed må kjøperne vente enda lenger på en avklaring.
Motor har spurt eieren av firmaet, Haci Aktürk, hvorfor
de ikke aksepterer vedtaket fra Forbrukerklageutvalget. Han sier at han ikke
vil svare på spørsmål, utover at han er uenig i konklusjonene i vedtaket – og derfor
har han saksøkt kjøperne.
Annonse
– Belastende
For paret som kjøpte bilen, har bilkjøpet vært svært
belastende, forteller de.
– Det er belastende at bilfirmaet ikke kan akseptere
vedtaket. Det er en stor økonomisk og psykisk belastning å bli utsatt for slikt,
skriver paret i en epost til Motor.
– Vi var naive. Vi tenkte at bilfirmaet var profesjonelle.
Men hvorfor er det brune sprutemerker i taket?
I sine
tilsvarsbrev til forbrukermyndighetene, skriver ikke bilfirmaet noe om det. Men
de beklager forholdet, og hevder at flekkene kan fjernes med en rens for en
tusenlapp.