Deretter med Karl Lauvsnes, den fortvilte privatpersonen
som solgte bilen til Rebecca Lyng. Han visste ingenting om rusten. Den var
nemlig umulig å se, selv for merkeverkstedet da den var på service.
Lauvsnes måtte betale hele kjøpesummen på 60.000 kroner
tilbake til Lyng og ta bilen tilbake. Til Motor sa han at han håper
å få 5000 kroner for bilen, når han planlegger å selge den som delebil.
Der kunne denne bruktbilhistorien endt.
Men ikke i dette tilfellet.
– Mulig å reparere
Nå har merkeforhandleren Melhus Bil og importøren Ford
tatt tak. Torsdag kveld ble bilen fraktet på bergingsbil fra Fosen til Trondheim,
bekostet av merkeforhandleren.
– Vi tror det er
mulig å reparere bilen. Men for å få bekreftet dette må batteriet ut av bilen
og undersøkes, forteller informasjonsdirektør Anne Sønsteby i Ford Motor Norge.
Annonse
Ford beklager
Ford Focusen ville plutselig ikke starte en kveld i 2020,
da bilen bare var seks år gammel. Siden har den ikke vært kjørbar.
– Vi ser at dialogen mellom forhandler og kunde i denne
saken ikke har vært bra nok. Det beklager vi, sier Sønsteby.
En mulig årsak til rustproblemene på elbatteriet er at
det har oppstått en lekkasje etter feil montering av dekselet til
batteripappen, da bilen var tre år gammel.
– Selv om det er mye utvendig korrosjon på batteripakken,
kan innmaten fremdeles være i orden. Vi tror det er tilfellet her, og at det altså
er mulig å reparere, sier Sønsteby.
Glad kunde
Karl Lauvsnes fra Fosen i Trøndelag var bare for noen
dager siden helt sikker på at han ville tape nærmere 60.000 kroner på rustproblemene.
Han og kona fikk 60.000 kroner for bilen da den ble solgt
til Rebeccca Lyng i 2020. For noen dager siden måtte de betale dette beløpet
tilbake til Lyng, etter et vedtak i Forbrukerklageutvalget.
Nå er han kjempeglad for Motors søkelys på en elbil som
er ødelagt av rust etter bare seks år, og av rask handling fra importøren Ford
og merkeforhandleren i Trondheim.
– De tar ansvar. Det er kjempefint. Hvis de klarer å
ordne bilen, kan det godt hende vi beholder den, i stedet for å selge den igjen.
Bilen er nemlig veldig god å kjøre. Vi likte den veldig godt, sier Karl Lauvsnes.