IKKE KJØRBAR: Her blir Ford Focusen til Rebecca Lyng (innfelt) fraktet opp på bergingsbilen.Alle foto: PRIVAT
Rebecca opplevde marerittet:
Elbilen ødelagt av rust etter seks år
Den seks år gamle elbilen er ikke kjørbar etter at rust, trolig fra veisalt, har ødelagt elbilbatteriet. – Veldig kjipt. Dette var min aller første bil, sier Rebecca Lyng.
Bare knappe seks uker etter at Rebecca Lyng i Trondheim kjøpte
bilen, fikk hun plutselig ikke start på den, en kveld hun og samboeren hennes skulle
ut og kjøre.
– Det kom opp varsellys. Jeg kontaktet verksted, og den
ble tauet dit, forteller Lyng.
Bilen, en Ford Focus elbil, var seks år gammel – og hadde
bare gått 81.000 kilometer da den ble kjøpt noen uker tidligere.
Veisalt
På merkeverkstedet Melhus Bil ble årsaken raskt avdekket:
Elbilen hadde så mye rust på batterikassen at hele kassen må byttes. Anslått
kostnad: Opp mot 200.000 kroner.
Det er langt mer enn de 60.000 kronene Lyng ga for bilen.
Merkeverkstedet skriver i en rapport at batterikassen
ikke er tett, muligens etter en reparasjon tre år tidligere – og at det har
blitt en lekkasje. Verkstedet er ikke skråsikre på årsaken til rusten. Men de
skriver at en trolig årsak er veisalt.
Annonse
Ser strøken ut
For Rebecca Lyng kom rustangrepet på den nye bilen hennes
som en svært stor overraskelse.
– Bilen ser jo helt strøken ut, både innvendig og
utvendig, sier hun – og viser oss bilder fra den dagen hun overtok bilen.
Teknisk konsulent Tom André Nilsen i NAF er enig.
– En bil kan se veldig pen ut i lakken. Interiøret kan både
være og fremstå som meget velholdt. Men dessverre kan det være feil som er
vanskelige å oppdage, uten at man gjør nærmere undersøkelser og tester av
bilen, sier Nilsen.
Merkeverkstedet Melhus Bil bekrefter at rustangrepet på
denne Forden heller ikke var mulig å oppdage, selv ikke på ordinær service.
– Det må gjøres målinger og feilsøking for å finne denne
feilen, skriver merkeverkstedet i sin rapport.
Forden var Lyngs aller første bil. Det var ikke tilfeldig
at det ble en elbil.
– Jeg kjøpte elbil på grunn dyrt drivstoff, og fordi jeg
er miljøbevisst. Men det er ikke
miljøvennlig når man ikke kan bruke elbilen i mer enn seks år.
Etter at rustangrepet ble avdekket, klaget Lyng til
selgeren av bilen, som var en annen privatperson.
Da Lyng og selgeren ikke kom til enighet, klaget Lyng videre
til forbrukermyndighetene.
I overkant av to år etter at bilen nektet å starte, har nå
Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter blant annet
bruktbilhandel, vedtatt at kjøpet skal heves – og at Lyng skal få tilbake alle
pengene sine.
Forbrukerklageutvalget begrunner vedtaket med at Forden
var i vesentlig dårligere stand enn Lyng kunne regne med.
Annonse
– Synd på selgeren
Helt siden rusten ble avdekket høsten 2020, har bilen stått stille.
– Det har ikke vært mulig å bruke den, forteller Rebecca
Lyng.
Når Motor ringer henne, har hun nettopp fått pengene som
hun betalte for bilen fra den private selgeren – og registrert bilen tilbake på
henne.
– Men jeg synes synd på selgeren. Det var jo ikke lett å
oppdage rusten.
– For tidlig
Levetiden på personbiler er i gjennomsnitt på cirka 19 år,
ifølge Statistisk sentralbyrå.
Levetiden er kortest i Oslo, med 16 år i gjennomsnitt. I
Midt-Norge og Nord-Norge er levetiden lengst. Aller lengst levetid har
personbilene som vrakes i Nordland, Troms og Finnmark, hvor gjennomsnittlig
levealder ved vraking er på ca. 20,5 år.
Ford Focusen blir nå trolig vraket etter bare seks års
bruk, såfremt ikke det kan gjøres et svært billig batteriskifte.
– Det er for tidlig at en bil må vrakes etter seks år og
drøyt 80.000 kjørte kilometer, sier teknisk konsulent Tom Andre Nilsen i NAF.
Da merkeforhandleren Melhus Bil undersøkte bilen, skrev
de at kostnad for batteribytte kan bli så lav som ned mot 70.000 kroner ved
bruk av et brukt batteri. Lyng betalte altså 60.000 kroner for bilen.