PROBLEMBIL: Opel Ampera-e. Nå kan det ta flere år bare å få skiftet farlige batterier.

Batteriskift kan ta flere år:

– Ampera-e er nesten blitt ubrukelig

Skifte av batteriene på nærmere 4000 Ampera-e-biler kan ta flere år. I mellomtiden pålegges bileierne kraftige bruksbegrensninger. Nå reagerer både NAF og forbrukerøkonom Magne Gundersen.

Publisert Sist oppdatert

– De anbefalte bruksbegrensningene er svært omfattende. I praksis er Opel Ampera-e blitt nesten ubrukelig, sier Magne Gundersen, forbrukerøkonom i Sparebank 1 og programleder i populære «Luksusfellen».

Han reagerer kraftig etter at Motor har fortalt om de sterke bruksbegrensningene for landets rundt 4000 Ampera-e-eiere.

Inntil det brannfarlige batteriet på bilene er skiftet, kan ikke eierne lade om natten og uten oppsyn, bilen må parkeres utendørs og ikke inntil husveggen, batteriet kan ikke lades over 90 prosent, og rekkevidden bør ikke være under 110 kilometer.

Opel ber også kundene om å lade bilen etter hver eneste kjøretur, mens bilen overvåkes.

– Altså, ingen kan forventes å stå og se på at bilen lader, sukker Gundersen.

2024

De rundt 4000 Opel Ampera-e-eierne må også være svært tålmodige, og holde ut lenge med de kraftige bruksbegrensningene. Å skifte batterier på tusenvis av biler tar lang tid.

Ifølge bransjenettstedet Bilnytt (krever innlogging) kan det ta to år å skifte batteriene på alle bilene som er solgt i Norge.

Dessuten vil ikke arbeidene starte opp før neste år.

Det betyr at det er 2024 før alle bilene har fått nye og trygge batterier.

Opel-importøren Bertel O. Steen vil overfor Bilnytt ikke bekrefte tidsestimatet. Informasjonssjef Stein Pettersen i Bertel O. Steen har ikke besvart Motors henvendelser på telefon og tekstmelding.

Kostbart

Bilnytt viser til at batteriene både må produseres, testes, godkjennes og ikke minst transporteres over havet til Norge.

Det blir dessuten svært kostbart. I USA har General Motors satt av syv milliarder kroner (800 millioner dollar) til batteriskift på ca. 50.000 biler av søstermerket Chevrolet Bolt solgt i USA.

NAF ber Ampera-eierne akseptere tilbud om batteriskift, men de råder også til å ta forbehold om at det kan komme krav dersom utbedring av batteriet ikke skjer i henhold til lovverket.

– Hvis utbedringen tar så lang tid som estimatene tilsier, vil dette være i strid med lovens krav for retting av mangler, skriver advokatfullmektig Hans Jørgen Grøtta i NAF i en epost til Motor.

Erstatningsbil

Kunder kan ifølge forbrukerkjøpsloven kunne kreve både erstatningsbil og å få heve kjøpet eller selge bilen tilbake til forhandler, dersom ulempene med bruksbegrensningene er store, og batteriskiftet tar så lang tid som Bilnytt skriver.

NAF vil foreløpig ikke kreve slike løsninger for alle eierne. Forbrukerøkonom Magne Gundersen mener derimot erstatningsbil kan bli et relevant krav.

Årsaken til bruksbegrensningene og batteriskiftet er noen få branntilfeller i USA. Problemene gjelder også søstermodellen Chevrolet Bolt, som 335 nordmenn har kjøpt.