PEDALFEIL: Når du trykker på gassen i stedet for bremsen kalles de pedalfeil.Foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
En ny FN-rapport konkluderer med at sjansen for brukerfeil øker med alderen. Nå kommer organisasjonen med nye retningslinjer som skal begrense skadene av pedalfeil.
Det kalles pedalfeil når sjåføren ved et uhell trykker ned gasspedalen i stedet for bremsen. Hvert år skjer det mange ulykker verden over på grunn av dette fenomenet. Den siste tiden har det også vært hendelser her hjemme som kan skyldes pedalfeil.
Ingen av sakene i Norge er ferdig etterforsket, så man vet ikke med sikkerhet hva som er årsaken til den plutselige akselerasjonen.
Andelen sjåfører over 75 år øker i takt med bedre levestandard verden over. I Japan er det forventet at andelen 75-åringer med førerkort stiger fra 4 prosent i 2009 til 9,2 prosent i 2025.
Tall fra Japan viser også at sjåfører over 75 år er opp til åtte ganger mer tilbøylige til å gjøre pedalfeil.
De aller fleste alvorlige hendelser med pedalfeil skjer i biler med automatisk girkasse. I Storbritannia skjer syv av åtte slike hendelser i biler med automatgir.
Annonse
Nye reguleringer
Antallet hendelser gjør at FN nå innfører strengere reguleringer for bilbransjen når det gjelder akselerasjonsfeil.
Målet er å forbedre kjøretøys ytelse og sikkerhet ved å håndtere utilsiktet akselerasjon forårsaket av førerfeil.
Reguleringene vil bli gradvis implementert, men de første skal tre i kraft allerede fra 2025.
De nye reguleringene omtales gjerne som ACPE. ACPE defineres som et system som skal oppdage feil bruk av gasspedalen av føreren og kontrollere utilsiktet akselerasjon.
Her er noen av de viktigste kravene som vil stilles til nye biler når det gjelder å forebygge pedalfeil:
ACPE-systemet må kunne begrense utilsiktet akselerasjon når en feilaktig bruk av gasspedalen er oppdaget, både når det er et hinder foran kjøretøyet (ved kjøring forover) og bak kjøretøyet (ved rygging).
En rask og betydelig bevegelse av gasspedalen (over 70 prosent av pedalens vandring, med en hastighet på minst 400 prosent per sekund, og når minst 90% av maksimal posisjon) skal anses som en feilaktig bruk av gasspedalen.
ACPE-systemet skal kontrollere akselerasjon når kjøretøyet akselererer fra stillstand.
Systemet skal begrense akselerasjonen for å forhindre eller redusere en kollisjon med et hinder som befinner seg 1,0 til 1,5 meter foran eller bak kjøretøyet, forutsatt at visse betingelser er oppfylt (for eksempel veiforhold, værforhold, kjøretøyets tilstand, ingen hindringer for sensorer, entydig situasjon).
– Bra med nye reguleringer
NAFs bilekspert Benny Christensen jobber til daglig med biltekniske spørsmål fra medlemmene. Han forteller om flere tilfeller der folk har tråkket på feil pedal uten å mene det. Problemstillingen er også blitt mer aktuell med elbiler, som gjerne har voldsom akselerasjon og fravær av motordur.
– Jeg mener det er meget bra at bilbransjen får nye reguleringer rundt dette. Kanskje har vi kommet til et punkt hvor det er for enkelt å sette bilen i fart. Det er fint hvis bilens sikkerhetssystemer kan hjelpe til å begrense skadeomfanget ved brukerfeil, sier han.