STERK I KLYPA: Bilberger Trond Sjølie kobler til boosteren på en elbil som plutselig stod med tomt startbatteri.Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Husk elbilenes 12V-batteri:
Flatt batteri? Men jeg har jo ladet!
En kald vinter har gjort mange ferske elbileiere smertelig klar over at bilen deres har TO batterier. Kunnskap om enkelt vedlikehold kan spare deg for problemer.
Watt måler effekten, altså hvor
mye strøm som brukes.
Når vi snakker om å lade en elbil, handler det
oftest om strøm til det store høyvoltbatteriet som sørget for fremdrift (og
helst sikrer deg lovet rekkevidde).
Men bilen har også et startbatteri. Som i
bensin- eller dieselbiler er dette et 12V-batteri, men det er store forskjeller
mellom de to startbatteriene.
For mens
slike batterier i fossilbilene skal ha kraft til å dra i gang en kraftig
forbrenningsmotor, har elbilens startbatteri betydelig mindre amperestørrelse
fordi det ikke har noen stor motor å starte.
– Mange tror kanskje at elbiler ikke har et
startbatteri, fordi vi bare snakker om det store batteriet. Men det har de
absolutt. Og hvis startbatteriet er tomt, så får du ikke engang låst opp dørene
på elbilen din, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
TRE KJAPPE
… til Jan Tore Gjøby, rådgiver i NAF for lade-
og batteriteknologi
Bør elbilen alltid stå tilkoblet?
– Ja, hvis du har mulighet til det, men
ladegrensen bør stilles litt ned. Dette er en enkel måte å passe batteriet på,
samtidig som du vinterstid kan forvarme bilen uten å trekke på hovedbatteriet.
På de fleste merkene lades også 12V-batteriet når bilen er tilkoblet.
Mange hevder batteriet ikke skal smålades?
– For litiumbatterier, som vi har i
elbilene, er det fornuftig å koble til så ofte som mulig, men den bør da ikke
fullades. Produsenter anbefaler gjerne å lade til 80 eller 90 prosent ved
hverdagskjøring. Dype utladinger sliter mer på batteriet enn småladinger.
Hvilke oppgaver har de to batteriene?
– Hovedbatteriet sørger for fremdrift av bilen,
energi til varmeapparatet og til lading av 12V-batteriet. Alt annet av
elektronikk går på startbatteriet
Når lades batteriet?
Men det er ofte vanskelig å få vite når
12V-batteriet faktisk lades.
I prinsippet lades det alltid når bilen
kjører. Men ikke alle lader startbatteriet selv om bilen står tilkoblet for
lading av fremdriftsbatteriet.
Og det er ikke alltid du får så gode svar når
du spør en forhandler, så du kan trygt ta visse forholdsregler.
Flatt batteri er ikke noe nytt. Men
startkablene som engang hadde like fast plass i bagasjerommet som jekk og
reservehjul, er sjelden gjest i nye biler.
Men kablene har en moderne fetter
som kan være et nyttig bekjentskap. En vedlikeholdslader (selges på alle steder
med brukbart utvalg av bilrekvisita) er bra for batterihelsa.
– Vedlikeholdslader er en ganske enkel
innretning som du plugger på batteriet og inn i en vanlig jordet stikkontakt.
Du fyller rett og slett på strøm på batteriet. Det kan være en god ting å gjøre
et par ganger i løpet av vinteren, nesten uansett hva slags bil du har.
Batterier tappes av kulda. Og er det noen år gammelt, så tappes det gjerne litt
lettere.
Denne artikkelen ble først publisert i magasinet Motor 1/2024.
– Man kan selvfølgelig også gjerne bruke en booster, men den hjelper
strengt tatt ikke på noe annet enn å få ting i gang. Det fyller ikke på noe i seg
selv. Et jevnt vedlikehold sparer deg for overraskelser, og kan bidra til at
batteriet varer lengre, forteller Sødal.
– Men er det slik at bileiere trenger å
vite mer om hva slags 12V-løsning de har?
– Det tror jeg egentlig ikke, dette er jo
mye av det samme problematikk som det alltid har vært. Startvansker og flatt
batteri har vært en gjenganger i alle år. Men man skal ikke glemme vekk at nye
elbiler har et betydelig mindre startbatteri enn en klassisk bensin- eller
dieselbil, så det krever litt vedlikehold.
«Kjerringråd»
Og det kan gjøres enklere enn med innkjøpt
vedlikeholdslader:
– Jeg fikk et tips fra en bilberger som hjalp
med min gamle elbil: La bilen stå på tomgang en times tid, for å få tilførsel
av strøm på batteriet. Det er jo ikke noe problem med forurensning, men
ettersom nøkkelen må være i bilen, bør det skje et sted hvor bilen da ikke står
tilgjengelig for andre, altså i en låst garasje eller liknende.
– Er småkjøring like problematisk som på en
fossilbil, hvis vi bare tenker på batterivedlikehold?
– Det er litt enklere, for du får strøm
fra hovedbatteriet når du kjører, men det varierer litt mellom modellene hvor
langt du må kjøre før den ladingen monner.
– Stjeler all den nye teknologien i biler
mye strøm?
– Ja, for så vidt, men den
problemstillingen har vi hatt siden det kom varmetråder i bakruta og setevarme.
Mange er opptatt av levetiden på de store
batteriene i elbilene – som oftest har garantiavtaler for minimum åtte år.
Men for startbatterier er levetiden som på bilene vi kjenner fra før.
– Når startbatteriet blir fem-seks år
gammelt, kan det ofte være aktuelt å bytte uansett hva slags bil du har, litt
avhengig av hvor mye du kjører. De store mengdene teknologi i nye biler
påvirker ikke levetiden på batteriet, så mye som at det kan tappes fort.
Forvarming er en ting som tar mye strøm fra startbatteriet, med mindre bilen er
koblet til med ladekabel, for da er bilen i prinsippet ikke på.
Motor og NAF kjører to ganger i året en stor
rekkeviddetest med alle niye elbiler.
Delvis for å teste hva bilens rekkevidde
faktisk er på en langtur under ikke utypiske norske forhold.
Og delvis for å se
hvordan bilen oppfører seg når den går helt tom for strøm.
Det har gitt erfaring for at enkelte biler kan
være særdeles kompliserte å få vekket til live igjen, hvis både drift- og
startbatteri er tømt. Og problemene du kan oppleve er uforutsigbare.
Så øvelsen med tomt batteri er strengt tatt
ikke noe du anbefales å gjøre, selv om bilen ikke tar skade av det. Men hvis du
ikke – som oss – har med en karavane av bergingsbiler som kan flytte
bilen kjapt fra veiskulderen til nærmeste ladestolpe, så er tomt batteri mest
plunder og heft.