MÅ FÅ TRILLE VIDERE: Fisker Ocean.

Fisker-konkursen:

Vil sikre at bilene fortsatt kan brukes

Bilprodusenten Fisker gikk over ende. Nå jobbes det med å sikre at de solgte bilene er kjøredyktige, også i framtiden.

Publisert Sist oppdatert

Fisker skal ha inngått en avtale med kreditorene som vil tillate selskapet å kvitte seg med sine eiendeler, samtidig som de samarbeider med eierne for å holde bilene deres på veien, melder Los Angeles Times.

Selskapet søkte om konkursbeskyttelse i juni, som kalles «kapittel 11» i USA.

Avtalen som ble inngått fredag i den amerikanske konkursdomstolen i Delaware, og som skal gjelde globalt, gjør at Fiskers ledelse kan forbli ansvarlig i en viss periode mens driften avvikles.

– Har et ansvar

Det har vært viktig for eierne av kjøretøyene, og amerikanske sikkerhetsmyndigheter, at selskapet ikke blir slått direkte konkurs, da Ocean-modellen har en rekke aktive tilbakekallinger som både krever tilgang på deler og programvare.

Les også:  Fisker-biler må kondemneres

– Eierne mener Fisker har et ansvar for å sikre at kjøretøyene deres er trygge og funksjonelle, og at den beste måten for Fisker å oppfylle dette løftet på er gjennom en prosess under kapittel 11. Vi skal være sikre på at de ansatte og rådgiverne som hjelper selskapet med dette, fortsatt er med, sier advokat Daniel Shamah, som representerer Fisker Owners Assossiation, til avisen.

Planen innebærer at eierforeningen skal ha en stemme i salget av Fiskers immaterielle eiendeler, som inkluderer design og datakode som ble brukt for å bygge og drifte kjøretøyene.

Les også:  Fisker i Norge er konkurs

Under forhandling

Dette skal sikre at eierne har langsiktig tilgang til Fiskers programvare som nødvendig for at bilene i det hele tatt virker.

Andre spørsmål, inkludert tilgang til deler og langsiktig service, er fortsatt under forhandling utenfor konkursprosessen, ifølge Shamah.

Det ble levert ut cirka 7000 Fisker Ocean på verdensbasis, 419 av disse i Norge.