Fisker-konkursen:
Vil sikre at bilene fortsatt kan brukes
Bilprodusenten Fisker gikk over ende. Nå jobbes det med å sikre at de solgte bilene er kjøredyktige, også i framtiden.
Fisker skal ha inngått en avtale med kreditorene som vil tillate selskapet å kvitte seg med sine eiendeler, samtidig som de samarbeider med eierne for å holde bilene deres på veien, melder Los Angeles Times.
Selskapet søkte om konkursbeskyttelse i juni, som kalles «kapittel 11» i USA.
Avtalen som ble inngått fredag i den amerikanske konkursdomstolen i Delaware, og som skal gjelde globalt, gjør at Fiskers ledelse kan forbli ansvarlig i en viss periode mens driften avvikles.
Flere forbrukersaker på Motor.no:
– Har et ansvar
Det har vært viktig for eierne av kjøretøyene, og amerikanske sikkerhetsmyndigheter, at selskapet ikke blir slått direkte konkurs, da Ocean-modellen har en rekke aktive tilbakekallinger som både krever tilgang på deler og programvare.
Les også: Fisker-biler må kondemneres
– Eierne mener Fisker har et ansvar for å sikre at kjøretøyene deres er trygge og funksjonelle, og at den beste måten for Fisker å oppfylle dette løftet på er gjennom en prosess under kapittel 11. Vi skal være sikre på at de ansatte og rådgiverne som hjelper selskapet med dette, fortsatt er med, sier advokat Daniel Shamah, som representerer Fisker Owners Assossiation, til avisen.
Planen innebærer at eierforeningen skal ha en stemme i salget av Fiskers immaterielle eiendeler, som inkluderer design og datakode som ble brukt for å bygge og drifte kjøretøyene.
Les også: Fisker i Norge er konkurs
Under forhandling
Dette skal sikre at eierne har langsiktig tilgang til Fiskers programvare som nødvendig for at bilene i det hele tatt virker.
Andre spørsmål, inkludert tilgang til deler og langsiktig service, er fortsatt under forhandling utenfor konkursprosessen, ifølge Shamah.
Det ble levert ut cirka 7000 Fisker Ocean på verdensbasis, 419 av disse i Norge.
Har du lest disse sakene fra Motor?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
Formidlingssalg:
Bilselgeren ba kjøperen undertegne ny kontrakt
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?