– Vi kan ikke kommentere den konkrete saken. Men på generelt grunnlag er det svært viktig at foretakene følger rentevilkårene som er avtalt med kundene, sier Jo Gjedrem, seksjonssjef i Finanstilsynet.
Langseth ble overrasket da hun i juni oppdaget at Norges største bank for billån, Santander Consumer Bank, hadde økt renten på billånet hennes. Hun trodde hun fikk fastrente i tre år da hun kjøpte en ny Ford Mustang Mach-E.
Ulovlig
Etter klage satte banken renten ned igjen, og lovet fastrente i tre år. Men senere i sommer skjedde det samme på nytt. Renten ble hevet.
Å bryte en inngått avtale med kundene er alvorlig.
Tina Merete Langseth er lovet tilbakebetaling fra Santander. Kunder som ikke får det, må klage, sier Forbrukertilsynet.
– Vi legger til grunn at Santander og andre berørte banker rydder opp og eventuelt tilbakebetaler til kunder som har betalt for mye. Der hvor banken ikke rydder opp, kan kunden klage inn sin sak til Finansklagenemnda, skriver seksjonssjef Tonje H. Drevland i Forbrukertilsynet i en epost til Motor.
Ber om tips
Finanstilsynet kan iverksette tilsyn overfor Santander.
– Vi vil ikke på forhånd gå ut med hvordan vi følger opp konkrete foretak, sier Jo Gjedrem i Finanstilsynet.
Santanders fastrentebrudd er svært uvanlig, ifølge han.
– Finanstilsynet er ikke fra tidligere tilsyn kjent med tilfeller av at banker i strid med vilkårene har satt opp rentene til lånekunder med fastrenteavtaler., sier Gjedrem.
Om det skjer, ønsker han tips.
– Vi oppfordrer kunder som har opplevd dette om å tipse Finanstilsynet.