Renteøkning:
Pass på rentefellen på billån
Nå bør du følge med på billånsrenten. Den kan bli satt opp mer enn du forventer.
Rentene stiger kraftig, og mens de fleste mediene setter søkelys på boliglånsrenten, havner billånsrenten gjerne i skyggen, med langt mindre oppmerksomhet.
Det benytter bankene seg av.
– Jeg får henvendelser fra billånskunder om at billånsrenten gjerne stiger mer enn styringsrenten, sier Lene Drange, økonom og programleder i Luksusfellen.
Drange har derfor ett viktig råd til alle som har billån:
– Her må det forhandles, dersom du skal beholde en god avtale.
Store forskjeller
Det er svært store forskjeller på billånsrentene. På et typisk billån skiller det over lånets løpetid flere titusen kroner fra de beste finansieringstilbudene til de dårligste.
– Derfor er det viktig å sjekke rentene og betingelsene hos flere, sa Luksusfellen-programleder og forbrukerøkonom i Sparebank 1, Magne Gundersen, da Motor skrev om de dårligste og de beste billånsrentene for bare noen uker siden.
De store ikke billigst
Store aktører som Santander, DNB og NAFs billån gjennom Nordea er ikke blant de rimeligste.
Den aller beste billånsrenten får du dessuten dersom du har ledig sikkerhet i boligen og kan finansiere bilen ved å øke boliglånet.
Men da er det viktig å nedbetale den delen som utgjør billånet like raskt som et vanlig billån, slik at ikke renteutgiftene blir unødig høye.
Mest lest på Motor.no:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?
Fastrente ikke fastrente
Mange bilforhandlere og deres samarbeidspartnere har kampanjetilbud på finansiering. Da kan renten til å begynne med være svært lav. Eksempelvis hadde Tesla lenge et rentetilbud til kun 0,99 prosent.
Sjekk hvor lenge en attraktiv kampanjerente varer:
Mange bilkunder opplever at renten går raskt opp etter inngått avtale. Da må du enten prute ned renten igjen, eller flytte lånet – dersom det ikke har for høye kostnader.
Fastrente er dessverre ingen garanti for å unngå renteøkning. Tidligere denne uken skrev Motor om Tina Merete Langseth som fikk økt rente selv om Santander hadde lovet henne fastrente i tre år.
Lang løpetid dyrt
Det er fristende med lang nedbetalingstid og dermed lavere månedssum. Men det koster. Du betaler dobbelt så mye i renter dersom du tar billånet på 10 år, og ikke på de anbefalte fem årene.
På et typisk billån på 325.000 kroner, for en bil til 500.000 kroner, betaler du med fem års nedbetalingstid 38.000 kroner i rente.
Betaler du ned over 10 år, er rentekostnaden på hele 73.000 kroner.
– Jeg anbefaler kortest mulig nedbetalingstid på billånet. Helst ikke mer enn fem år, har forbrukerøkonom Derya Incedursun i Nordea uttalt til Motor.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?