BØTELAGT: Eieren av bilen i bakgrunnen fikk bot da appen ikke virket, og han ikke betalte på automaten i forgrunnen.

Sto for langt unna bilen:

Fikk P-bot da appen måtte oppdateres

– Dersom man ikke får benyttet appen, må man betale for parkering på automaten, mener parkeringsselskapet P-Norge.

Publisert

Parkeringsselskapet skrev ut kontrollsanksjon på 660 kroner til en mann som tidlig i vår parkerte ved Kaffebrenneriet på Røa i Oslo. Mannen hadde ikke rukket å betale for parkeringen, fordi han måtte oppdatere applikasjonen til Easypark.

Parkeringsselskapet hevder at parkeringsbetjenten ikke så noen verken ved kjøretøyet eller ved betalingsautomaten. 

Dermed ble det skrevet ut bot.

For sent

Bileieren forklarer at han sto bare tre meter fra bilen mens appen oppdaterte seg. 

Han kom bort da han så betjenten, og viste frem oppdateringen som da pågikk. Men da var det allerede for sent.

Sjåføren klaget på boten til parkeringsklagenemnda. Parkeringsselskapet P-Norge ville ikke slette boten, både fordi de mener sjåføren ikke sto ved bilen, og fordi han burde brukt parkeringsautomaten da han ikke umiddelbart kunne betale for seg med appen.

Opprettholder boten

Et flertall i parkeringsklagenemnda, bestående av en representant fra parkeringsbransjen og en nøytral nemndleder, har gitt parkeringsselskapet medhold – og bestemt at boten skal opprettholdes.

De viser til at bilder fra parkeringsselskapet dokumenterer at sjåføren ikke var i nærheten av bilen da de tok bildene. De viser dessuten til at ifølge parkeringsforskriften skal betaling skje umiddelbart. Man skal bare gis en rimelig frist til å betale for seg.

– Man bør forvente at en normalt aktsom bilfører oppholder seg nærmere kjøretøyet når man ikke får betalt umiddelbart, uttaler flertallet i nemnda.

Forbrukerrådets representant i parkeringsklagenemnda mener sjåføren ikke skulle få bot, fordi sjåføren var nær nok, og at han ikke hadde fått rimelig frist til å betale for seg.