Parkeringsproblemer:
Fikk bot selv om automaten ikke virket
I en lengre periode sto det bare «vennligst vent» på skjermen på parkeringsautomaten. Likevel fikk bilføreren bot.
Kvinnen som parkerte utenfor et kontorbygg på Billingstadsletta i Asker i fjor høst, gjorde alt riktig for å unngå å få bot:
Da parkeringsautomaten frøs, og det i lengre tid bare sto «vennligst vent» på skjermen, ringte hun parkeringsselskapet Park Nordic på det oppgitte telefonnummeret.
Men hun kom ikke gjennom på telefonen.
Hun sjekket også nettbanken sin, og tok skjermdump fra den, som viste at det var reservert 40 kroner. Det var beløpet hun forsøkte å betale.
Hun har også tatt skjermdump som viser at hun to ganger forsøkte å ringe parkeringsselskapet.
Mest lest på Motor.no:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?
– Skal varsle
Men parkeringsselskapet Park Nordic ga henne likevel kontrollsanksjon på 330 kroner. De hevder at man uansett skal varsle ved feil på automaten, og at man kan betale for parkering med app.
Parkeringsselskapet hevder også at det ikke var feil på automaten, fordi det ble gjennomført kjøp fra andre bilister både før og etter at kvinnen forsøkte å betale.
Kvinnen klaget på boten til Parkeringsklagenemnda, hvor hun nå har fått medhold.
– Ansvarlig
Nemnda viser til at parkeringsautomaten har hatt en restart like før kvinnen skulle betale, og at dette kan ha virket inn på funksjonaliteten. Nemnda viser også til at det denne dagen var få betalinger på automaten, noe som kan indikere problemer.
– Det er parkeringsselskapet som er ansvarlig for at automatene til enhver tid er i normal drift, skriver Parkeringsklagenemnda i sitt vedtak hvor boten oppheves.
Nemnda viser til at bilisten har gjort det hun kunne for å varsle parkeringsselskapet, og at parkeringsselskapet ikke kan kreve at man skal betale med en app.