STOR, LITEN PRODUSENT: Bildet viser et av Ferraris viktigste produkter akkurat nå: Purosangue.

Øker 34 prosent:

Ferrari er mer verdt enn hele Stellantis

Produsenten av luksuriøse sportskjøretøy har Europas mest lukrative bilaksje så langt i år.

Publisert Sist oppdatert

I 2022 solgte Stellantis-konsernet 5,78 millioner biler, fordelt på 14 merker (se faktaboks).

Stellantis-merkene

  • Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram og Vauxhall.

Ferrari-tall for samme år: nøyaktig 13.221.

Ikke desto mindre passerte den italienske produsenten sitt multinasjonale storesøsken og tidligere eier (gjennom Fiat) denne uken, i ren børsverdi.

Ferrari er nå verdsatt til 49,2 milliarder euro, cirka 570 milliarder norske kroner.

Stellantis-verdien er 47,1 milliarder euro, eller 546 milliarder kroner, skriver Automotive News, som anfører at økningen i avkastning siden utskillelsen i 2015 er på over 500 prosent, og at Ferrari dermed har en utvikling som på mange vis likner andre europeiske produsenter av luksusprodukter – det være seg vesker, klokker eller biler.

Det er naturligvis ikke noe direkte samsvar mellom børsverdi og antallet produserte biler. Tesla har vært mer verdt enn Toyota en god stund, og i fjor høst måtte Volkswagen se seg passert av Porsche, som dermed kunne kalle seg Europas mest verdifulle merke.

PS: Største eier i både Ferrari og Stellantis er Exor, selskapet til Agnelli-familien. Giovanni Agnelli var Fiats grunnlegger.

Ferrari

  • 1898: Enzo Ferrari blir født i Modena i Italia.
  • 1929: Scuderia Ferrari oppstår som nytt racingteam for Alfa Romeo.
  • 1947: Merket Ferraris første modell, 125S, triller ut fra fabrikken i Maranello med en V12- motor på 1500 kubikk.
  • 1950-årene: Ferrari tar sin første seier i Formel 1
  • 1969: Fiat overtar brorparten av Ferrari-aksjene.
  • Midten av 1970-tallet: Modellserien 308 med tverrstilt, midtmontert V8-motor blir en kommersiell suksess.
  • 1988: Enzo Ferrari dør. Fiat høyner sin aksjepost i selskapet til 90 prosent.
  • 2000-tallet: Ferrari tar en rekke verdensmesterskap i Formel 1. fabrikken har i dag tilsammen 16 VM-titler for produsenter og 16 for førere. Sommeren 2020 kjørte fabrikken sitt Grand Prix-løp nr. 1000.
  • 2010-tallet: Ferrari lener seg på økt salg i Kina og gikk på børs i 2016. I dag eier Agnellis investeringsselskap 24 prosent og Piero Ferrari 10 prosent.
  • 2021: Ferrari utvikler sin første SUV og snakker om elektrifisering.
  • På 74 år har Ferrari bygget over 220.000 sportsbiler: 73 nyregistrerte har funnet veien til Norge siden den første ble solgt her i 1986. Toppåret var 1998 med 11 nyregistreringer Nåværende norsk importør er Autoxo Sport. Mange av bilene som omsettes i Norge, er brukte.