Ferrari-ledelsen bruker nok ikke mange sekundene på å finregne seg fram i det norske avgiftssystemet eller kikke på registreringslistene i elbilnasjonen Norge.
Ferrari Purosangue er en brummende, bensintørst politisk ukorrekt designperle, så uoppnåelig for folk flest at den trolig blir ekstra interessant for de få som fort kan bruke rundt sju millioner på en nesten fem meter lang kupé-SUV med v12-motor, 725 hester og 716 Newton.
– Den vil koste fra 5,5 millioner kroner. Så vet vi at mange fort legger på en million eller mer, sier den norske Ferrari-sjefen Rune Brath til Motor.
Han opplyser at Purosangue vil kunne bestilles fra i sommer. Det betyr at de første kundebilene vil komme på veien ved sommertider i 2025. Som Motor har skrevet tidligere, har etterspørselen vært enorm.
Annonse
Sjeldent syn
Men Ferrari har ikke vært interessert i å øke produksjonen. Tvert imot. En Ferrari skal være sjeldent syn, selv om det åpenbart finnes nok av kunder med penger til å løfte den oppover på nybilregistreringen. Derfor stanset de også muligheten for å bestille nye biler.
En normal livssyklus for en Ferrari er fire–fem år, noe som betyr at det trolig blir produsert 12–15.000 Purosangue. Med dagens produksjonskapasitet hos Ferrari, betyr det rundt 3000 biler i året.
Porsche og Lamborghini
Ferraris hovedkontor i opplyses det nå at det første bilene vil bli utlevert til sommeren. Dette er kunder som har signert med gullpenn på reservasjonslistene omtrent i det øyeblikket bilen ble presentert – i 2018.
Nå skal den ut i et marked der man vil finne konkurrenter som Lamborghini Urus og Porsche Macan.