EN SLIK MODELL: Ulykken skjedde under kjøring av en Volkswagen ID.4. Bilen på bildet har ingenting med hendelsen å gjøre..

Dødsulykke i Sverige:

Frifunnet på grunn av farts­holder – nå ankes saken

Kvinnen var tiltalt for uaktsomt drap, men ble frikjent med henvisning til bilens fartsholder. Nå har aktor i saken anket dommen.

Publisert

Motor har tidligere skrevet om en ulykke på en parkeringsplass i den svenske byen Växjö i mars i fjor: En bil bykset frem og traff en kvinne i 75-årsalderen samt kvinnens barnebarn. Barnet fikk ingen større skader, men den eldre kvinnen døde senere på sykehuset.

Føreren av bilen, en kvinne i 80-årene, ble tiltalt for uaktsomt drap. 

I sin forklaring sa den tiltalte at hun ikke ga gass under ulykken. Kvinnen ble trodd. 

Hadde klaget på problemet

Bakgrunnen var dels en bileksperts vitneutsagn om at liknende hendelser er registrert med akkurat disse bilene, Volkswagen ID.4, og dels at kvinnen og hennes mann hadde oppsøkt verksted nettopp på grunn av slike problemer.

Ifølge dommen kunne kvinnen ha kommet borti en touch-knapp på rattet, eller fartsholderen kunne ha blitt reaktivert gjennom skiltgjenkjenning. 

Aktoratet varslet en ny gjennomgang av de tekniske bevisene før en eventuell anke, og det er nå gjennomført. 

Teknikk vs. fører

– Jeg mener ganske enkelt at vi må prøve saken for hovrätten, sier aktor Pernilla Granquist, med henvisning til  neste instans i det svenske rettssystemet, tilsvarende norsk lagmannsrett.

Granquist sier dette til Vi Bilägare [for abonnenter]. 

De spør hvordan hun ser på vektingen av de tekniske bevisene, kontra førerens ansvar i trafikken.

– Det er akkurat det jeg mener at retten må vurdere på nytt. Om dette er noe hun ikke kunne noe for, eller om hun var uaktsom, sier aktor.

Kvinnens advokat Gunnar Larsson mener Göta hovrätt bør komme til samme konklusjon som Växjö tingrett, fordi det etter hans skjønn ikke kan utelukkes at hans klient har rett.

– Har man ikke deaktivert fartsholderen, kan bilen skyte fart ved bare et enkelt tastetrykk. Det er en trafikkfarlig konstruksjon, som verken jeg eller bilens eier hadde noen kunnskap om, sier han til Vi Bilägare.