FØLSOM FARTSHOLDER: Bildet er fra en av Motor og NAFs elbiltester og er kun en illustrasjon av Volkswagen ID.4.

Sverige:

Bilfører frikjent etter dødsulykke på grunn av ID.4-fartsholder

En domstol i Sverige har frikjent en bilfører som sto tiltalt for uaktsomt drap, fordi retten antok at hun kunne ha kommet borti fartsholderknappen på rattet.

Publisert Sist oppdatert

Oppdatert med informasjon om hvilken bilmodell som var involvert, samt detaljer om problemer med denne bilen.

Ulykken skjedde i mars i år, på parkeringsplassen utenfor et supermarked i den svenske byen Växjö. En kvinne i 75-årsalderen og hennes barnebarn ble påkjørt. 75-åringen omkom senere på grunn av skadene hun pådro seg under påkjørselen, barnet kom fra ulykken med lettere skader.

I Växjö tingrett prosederte aktor på at bilføreren, en kvinne i 80-årene, hadde satt automatgiret i drive istedenfor i revers, og således forårsaket ulykken – idet bilen bykset kjapt fremover og traff to de to fotgjengerne.

Nekter for å ha gitt gass

Etter en gjennomgang av hendelsesforløpet og vurdering av en rekke tekniske bevis er nå sjåføren frikjent, skriver den lokale nettavisen VXO News

Kvinnen sa selv til retten at hun er en svært erfaren bilfører, og at hun overhodet ikke ga gass under ulykken. Hun mener selv at hun i stedet kan ha kommet borti fartsholderknappen på rattet.

– Bilen akselererte svært hurtig, og den kjørte rett mot personene foran bilen, skal bilføreren ha sagt i avhør, skriver Vi Bilägare [for abonnenter].

Domstolen konkluderte med at kvinnen kan ha rett i dette. En bilekspert som møtte i retten, sa at det tidligere har forekommet ulykker av liknende art med akkurat denne elbil-modellen – en Volkswagen ID.4. Også dette ifølge Vi Bilägare.

Uvisst hvilken modell

Samme ekspert sa videre at modellens fartsholder i visse tilfeller kan bli aktivert og endre hastighet gjennom skiltavlesing, og at det kan ha vært denne farten bilen «husket» ved et tilfeldig trykk på resume-knappen – RES på ID.4.

Ifølge retten er dette en touch-knapp som er svært lett å komme borti. Vi Bilägare er kjent med problemstillingen og skriver at dette har ført til en rekke klager på bilene, blant annet fra det svenske bil-nettstedets lesere. Også den tiltalte kvinnen har hatt problemer med det samme – hun og hennes mann har tidligere hatt bilen på verksted for å få undersøkt funksjonen.

Dette kan i så fall være grunnen til at ingen kilder problematiserer at fleste biler må over en viss hastighet før fartsholderen kan aktiveres.

På parkeringsplass ...?

Sveriges radio har innhentet en uavhengig ekspert, biljournalisten Stefan Nilsson, som synes forklaringen virker søkt:

– Det er diskutabelt om det kan være slik at hun virkelig hadde fartsholderen aktivert, siden hun kjørte på en parkeringsplass. Jeg tviler på det, sier Nilsson, som likevel gjør som tingretten – han medgir at kvinnen kan ha rett.

Aktoratet skal nå gå gjennom de tekniske bevisene på nytt, og deretter vurdere om saken skal ankes.