BOT: Dag Rune Flåten har fått 70.000 kroner i mulkt, blant annet på grunn av denne tekstmeldingen.

Dag Rune Flåten:

Får tvangs­mulkt på 70.000 kr for SMS-er til bileiere

Dag Rune Flåten er ilagt tvangsmulkt på 70.000 kroner for å ha brutt forbudet om å sende ut tekst­meldinger til bileiere.

Publisert Sist oppdatert

– Får du tekstmelding fra denne mannen, må han nå betale 5000 kroner i bot, skrev Motor i april, etter at Markedsrådet stadfestet et vedtak fra Forbrukertilsynet.

Forbrukertilsynet vedtok noen måneder i forveien at Dag Rune Flåten forbys å sende ut tekstmeldinger eller annen elektronisk kommunikasjon til bileiere, med oppfordring om å bli med på ulike massesøksmål mot bilprodusenter – mot å betale et gebyr til Flåten og hans klagefirma.

14 klager

Forbrukertilsynet har mottatt 14 henvendelser fra bileiere som har mottatt ytterligere tekstmeldinger eller eposter. 

På bakgrunn av dette har Forbruker­tilsynet vedtatt at Flåten skal ilegges en tvangsmulkt på 70.000 kroner for brudd på deres vedtak.

– Tekstmeldingene er sendt ut uten at det foreligger et gyldig samtykke på forhånd, skriver Forbrukertilsynet i et brev til Flåten.

Motor har flere ganger omtalt Dag Rune Flåtens virksomhet, senest tidligere i høst, da han tapte nok en rettsrunde i Borgarting lagmannsrett.

Avviser

Forbrukertilsynet varsler Flåten om at han også ved fremtidige brudd vil bli ilagt tvangsmulkt på 5000 kroner for hver tekstmelding eller epost som han sender ut.

I sin klage på vedtaket, som Motor har fått kopi av, skriver Flåten at ingen av de innklagede forholdene har funnet sted etter at Markedsrådet stadfestet forbudsvedtaket fra Forbrukertilsynet.

– På dette grunnlag avvises samtlige foreslåtte bøter, skriver Flåten.

Tekstmeldingene er imidlertid sendt ut etter at Forbrukertilsynet gjorde sitt vedtak. Underdirektør Tonje Drevland i Forbrukertilsynet sier at forbudet gjaldt fra vedtaks-tidspunktet.

– Vi har ikke innvilget utsatt iverksetting av vedtaket frem til klagen ble avgjort av Markedsrådet, sier hun.

Flåtens klage er nå under behandling.

Tvangsmulkt er en reaksjonsform som Forbrukertilsynet bruker ved behov. I 2023 ble det fattet vedtak om tvangsmulkt eller overtredelsesgebyr i totalt 25 tilfeller, ifølge Forbrukertilsynets årsmelding.

(Artikkelen er oppdatert med svar fra Drevland i Forbrukertilsynet torsdag 26/9 kl. 07.55).