Etter at regjeringen i fjor sommer innførte gebyr for å
klage både til Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget, har antallet
klager stupt.
I andre halvår 2024 mottok Forbrukertilsynet 55 prosent
færre klager enn i samme periode i 2023. Også hos Forbrukerklageutvalget er det
mange færre klager. Her er nedgangen for samme tidsrom på 49 prosent.
Varsler evaluering
Den største andelen klager til Forbrukertilsynet og
Forbrukerklageutvalget gjelder konflikter etter bilkjøp. Forbrukertilsynet vet
foreløpig ikke hvilke saker det nå klages mindre på, om det er de dyre
bilkjøpene, eller om det er i saker med langt mindre penger involvert.
Men dette ønsker forbrukerministeren nå å finne ut av.
– Når gebyrordningen har virket i om lag ett år, til
sommeren, vil departementet gjennomføre en første evaluering av hvordan gebyrene
har virket, varsler Kjersti Toppe.
Annonse
– Forventer
Det er forbrukernes vaktbikkje Forbrukerrådet glade for.
– Vi forventer at ordningen med klagegebyr hos både
Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget blir evaluert raskt. Dersom det er
slik at mange forbrukere velger å la være å klage på grunn av gebyrene, må de
samfunnsøkonomiske konsekvensene av det helt klart tas i betraktning, sier
direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.
Hun understreker at Forbrukerrådet hele tiden ha vært
imot gebyrene.
– Klagegebyr gjør det dyrere å være forbruker, det fører
til færre reparasjoner, og bidrar til et mindre bærekraftig samfunn. En så
kraftig nedgang som her kan være problematisk, og kan tyde på at gebyret, i
tillegg til den lange saksbehandlingstiden, har økt terskelen for å klage, sier
Blyverket.
– Trussel
Statsråd Kjersti Toppe påpeker at klagegebyr ble innført
for å få ned den svært lange saksbehandlingstiden.
– Saksbehandlingstiden var i altfor mange saker uakseptabel
lang. For eksempel kunne en sak om bilkjøp vente i opp mot to år på behandling.
Det var en trussel mot forbrukernes rettigheter og mulighet for å få hjelp.
Målet med egenandelene er derfor å styrke forbrukervernet, sier Toppe til
Motor.
I
denne artikkelen kan du lese hvor mye det koster å klage til
Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget.