UHELDIG: Forbrukerminister Kjersti Toppe mener klagenedgangen hos Forbrukertilsynet kan være uheldig.

Kjersti Toppe:

Mener færre forbruker­klager kan være uheldig

Forbrukerministeren varsler snarlig evaluering etter at langt færre klager til Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget.

Publisert

– Nedgangen i saker kan være uheldig, men samtidig er det for tidlig å si noe endelig, sier barne- og familieminister Kjersti Toppe (Sp) til Motor.

Det er Barne- og familiedepartementet som har ansvar for forbrukerpolitikk.

Etter at regjeringen i fjor sommer innførte gebyr for å klage både til Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget, har antallet klager stupt.

I andre halvår 2024 mottok Forbrukertilsynet 55 prosent færre klager enn i samme periode i 2023. Også hos Forbrukerklageutvalget er det mange færre klager. Her er nedgangen for samme tidsrom på 49 prosent.

Varsler evaluering

Den største andelen klager til Forbrukertilsynet og Forbrukerklage­utvalget gjelder konflikter etter bilkjøp. Forbrukertilsynet vet foreløpig ikke hvilke saker det nå klages mindre på, om det er de dyre bilkjøpene, eller om det er i saker med langt mindre penger involvert.

Men dette ønsker forbrukerministeren nå å finne ut av.

– Når gebyrordningen har virket i om lag ett år, til sommeren, vil departementet gjennomføre en første evaluering av hvordan gebyrene har virket, varsler Kjersti Toppe.

– Forventer

Det er forbrukernes vaktbikkje Forbrukerrådet glade for.

– Vi forventer at ordningen med klagegebyr hos både Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget blir evaluert raskt. Dersom det er slik at mange forbrukere velger å la være å klage på grunn av gebyrene, må de samfunnsøkonomiske konsekvensene av det helt klart tas i betraktning, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.

FORBRUKERDIREKTØR: Inger Lise Blyverket.

Hun understreker at Forbrukerrådet hele tiden ha vært imot gebyrene.

– Klagegebyr gjør det dyrere å være forbruker, det fører til færre reparasjoner, og bidrar til et mindre bærekraftig samfunn. En så kraftig nedgang som her kan være problematisk, og kan tyde på at gebyret, i tillegg til den lange saksbehandlingstiden, har økt terskelen for å klage, sier Blyverket.

– Trussel

Statsråd Kjersti Toppe påpeker at klagegebyr ble innført for å få ned den svært lange saksbehandlingstiden.

– Saksbehandlingstiden var i altfor mange saker uakseptabel lang. For eksempel kunne en sak om bilkjøp vente i opp mot to år på behandling. Det var en trussel mot forbrukernes rettigheter og mulighet for å få hjelp. Målet med egenandelene er derfor å styrke forbrukervernet, sier Toppe til Motor.

I denne artikkelen kan du lese hvor mye det koster å klage til Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget.